Synsam Group vinner priset ”Årets Business Wellness-företag” 2023. Här tar Martin Daniels, Innovationschef, Susanne Westford, Marknads- och HR-chef och Håkan Lundstedt, vd och koncernchef emot priset.

Synsam Group är årets Business Wellness Företag

Synsam Group vinner priset ”Årets Business Wellness-företag” 2023. Juryn framhåller Synsams innovativa kraft, utveckling av nya affärsmodeller och kunderbjudanden samt förmågan att balansera de kommersiella drivkrafterna med de hållbara målen.

– Synsams värderingar genomsyrar hela vårt företag, där kunden alltid är viktigast för oss. Denna gemensamma plattform är en enorm möjliggörare som skapar en vinnarkultur genom hela koncernen. Business Wellness-priset går till alla medarbetare som varje dag hjälper våra kunder till ett bättre liv med kvalitativa lösningar för bra ögonhälsa. Det gör mig så stolt, säger Susanne Westford, Marknads- och HR-chef för Synsam Group.

Juryns motivering:
Årets Business Wellness-företag är ett innovativt företag som drivs av att utveckla och utmana affärsmodeller och kunderbjudanden och ligger steget före i en i övrigt relativt konservativ bransch. De initiativ som drivs har högt momentum, både genom teamens egna driv och ledningens tydlighet i vad som förväntas. Bolaget visar att man balanserar de kommersiella drivkrafterna med de hållbara målen.”

Susanne Westford intervjuas på scenen

Korta fakta om Synsam Group 2022:

• Synsam Group har öppnat 37 egna butiker runt om i Norden under 2022.
  • Vid årets utgång hade Synsam Group cirka 511 000 abonnemangskunder, en trygghetslösning för ögonhälsa.
  • Nettoomsättningen för helåret 2022 uppgick till 5 277 MSEK och den organiska tillväxten var 10,6% under 2022
  • Den svenska marknadsandelen 2022 landar på 35% - en ökning med cirka 30% sedan 2018.
  • Medarbetarundersökningen visar att över 90 procent stod bakom Synsam Groups värderingar.
  • Med det nya konceptet Synsam Recycling Outlet har Synsam etablerat 24 nya butiker i Norden sedan den första Recycling Outlet butiken öppnades december 2020. Recycling Outlet främjar cirkularitet, där använda glasögon får nytt liv till förmån för både miljön och plånboken.
  • En svensk produktion för glasögon har invigts i Östersund där Synsam Group tillverkar närproducerade glasögon. Första kollektionen Jämtö säljer dubbelt så bra som jämförande premiumvarumärken.

Om utmärkelsen Business Wellness-företag
Utmärkelsen årets Business Wellness-företag uppmärksammar de företag som bedöms ha särskilt goda förutsättningar att vara långsiktigt framgångsrika och att bidra positivt till samhället. Priset och galan anordnas av Centigo tillsammans med systerföretaget Accigo i syfte att skapa ett inspirerande forum för ledare inom näringsliv, akademin och politiken att utveckla nycklarna till framtidens företagande. Nominerade företag utvärderas utifrån Centigos Business Wellness Index, ett ramverk bestående av åtta perspektiv som beskriver de kritiska verksamhetsförmågarna vi menar behövs för att uthålligt skapa värde för sina intressenter, inklusive samhället, och därigenom bibehålla konkurrenskraft och lönsamhet. Vinnaren utses av en jury som består av tre näringslivsprofiler tillsammans med tre seniora partners från Centigo. De externa jurymedlemmarna är Ulrika Matsgård, Group CEO på Bra Flyg, Anders Svensson, ordförande i Svensk Handel och Stadium samt Christoffer Bergfors, VD på Max Burgers, som är senaste vinnaren av årets Business Wellness-företag.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group
+46 730 27 70 18, jenny.fridh@synsam.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5 miljarder SEK (2022) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Recycling Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige
St Eriksgatan 60