Synsams chefsdesigner Wai Chan ger oss en exklusiv smygtitt på de solglasögontrender som just nu sticker ut extra.

Trendiga solglasögon 2023. Här är nyheterna att satsa på!

Vilka solglasögon trendar i vår och sommar? Synsams chefsdesigner Wai Chan ger oss en exklusiv smygtitt på de tre trender som just nu sticker ut extra på den pulserande modescenen. Här finns något för alla oss som både vill hitta vår unika stil samtidig som vi skyddar ögonen från det starka solljuset.

Kaxiga kulörer och maxade former
I vår är det dags att låta solglasögonen ta extra mycket plats genom klara trendfärger som blå, grön, lila och cerise. Den maximalistiska stilen tar sig även uttryck i bågarnas former.

– Designers världen runt bjuder på bågar som blir alltmer utmanande i formspråket. I flera fall är bågarna överdrivet tjocka i materialet för att tydliggöra själva trenden, berättar Wai Chan.

Stora bågar har också en skyddande funktion då de skyddar den tunna huden runt om ögonen från att skadas av solens strålar.

Bottega Veneta- BV1142S 004 4922

Saint Laurent - 181 021 5421 ”LOULOU”

Alexander McQueen - AM0404S 005 5418

Tillbaka till naturen
Även den som föredrar en lite mer diskret look kommer att hitta rätt i vår.

– Trygga, klassiska färger hänger med och gärna toner som för tankarna till naturen. Många bågar har unika lager-på-lager-mönster i semi-transparenta toner som skapar en levande känsla.

Förutom material så som acetat, metall och titan riktas strålkastarljuset nu än mer mot biomaterial, återvunnet material och innovativa tillverkningsprocesser som exempelvis 3D. Det är tydligt att hållbarhet blir alltmer viktigt på modescenen.

Circular Collection - S6 C65 5024

90-talets comeback och pilotbrillans pånyttfödelse
I Wais trendspaningar ryms flera tydliga former som förstärker ansiktets anatomi, med inspiration från 1990-talet ser vi bågar med kraftiga och skarpa kanter. En annan populär modell från decenniet är pilotglasögonen:

– Vi nordbor har länge älskat pilotbågen och nu får den även uppmärksamhet globalt. Pilotglasögon och andra liknande former förekommer och syns både i metall och i blandning av olika material, säger Wai.

David Beckham - DB 7079/S KVI 5517

Skydda ögonen
Vårens sol är mycket stark och det är viktigt att skydda ögonen från det skaliga UV-ljuset. Även du som behöver bära glasögon kan enkelt köpa solglasögon med styrka. Dubbelkolla gärna med din optiker vilken storlek på bågar du ska välja så att glasen passar ihop med din unika synstyrka.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group
+46 730 27 70 18, jenny.fridh@synsam.com