Mikael Tjernlund, VD på Syntell

Pressmeddelande -

VD Mikael Tjernlund sammanfattar året som gått och delar med sig av planerna för framtiden!

Året lider mot sitt slut och jag kan konstatera att vi lämnar ytterligare ett händelserikt år bakom oss med fler och större komplexa uppdrag.

Efter dryga 3 månader på plats som VD här på Syntell kan jag med gott samvete säga att framtiden ser mycket ljus ut. Vi har investerat i nya kompetenser, arbetat fram en ny och modernare organisation där målet är att ha en jämn åldersfördelning, öka andelen kvinnor som verksamma konsulter, bygga nya kundrelationer men även utveckla de vi har och med dessa arbeta aktivt med ett mer ”skräddarsytt erbjudande” där vi kommer erbjuda paketerade lösningar som utarbetas individuellt för att möta våra kunders specifika behov.

Två glädjande besked under hösten var vinsten av Kammarkollegiets ramavtal inom managementtjänster. Ramavtalet omfattar tjänster inom Verksamhets- och organisationsutveckling, med fler än 240 avropsberättigade myndigheter och organisationer, geografiskt spridda över hela Sverige. Vi har under hösten även vunnit ett ramavtal med norska FLO för konsulttjänster inom systemteknik. Förutom SE täcker avtalet tjänster inom ILS, IM, RE/RM och CM. Tjänster kan avropas av flera försvarsrelaterade myndigheter, t ex Forsvarsmateriell (FMA), FLO, Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) och Forsvarsdepartementet. Avtalet gäller 2 år med option på ytterligare 2 år. Vi kommer under 2017 utöka vår satsning i Norge och Finland och ser potential till stor tillväxt inom området.

Vi har hållit flera stora seminarier och event, samt varit huvudsponsor till CM Forum Summit som blev en stor succè. Fokus på årets sista CM Forum var Cirkulär Ekonomi, något som ligger oss varmt om hjärtat här på Syntell! Vi har tillsammans med Cradlenet under året startat gruppen Cirkulär Industri där tanken är att vi tillsammans ska leda en arbetsgrupp som ska föra den svenska industrin in ett cirkulärt arbetssätt.

Under hösten bjöd Syntell in till en dag i den offentliga upphandlingens tecken. Målet med dagen var att förstå utmaningarna och möjligheterna i upphandling av komplexa tekniska system. I Sverige upphandlar man för cirka 600 mdkr årligen. Med en sådan volym finns säkerligen bra möjligheter för att effektivisera och dra lärdom från varandra. Alla vill vi ju att våra upphandlingar skall resultera i ”rätt sak vid rätt tidpunkt”, vi vill säkerställa bästa kvalitet och leveranssäkerhet till lägsta kostnad. Man ska inte underskatta just komplexiteten i tekniska upphandlingar, och att det idag behövs ny kompetens och nya metoder för att kunna bemästra upphandlingsprocessen.

I slutet på sommaren genomfördes Syntell Scandinavian Summer School för 18:e året i rad. I år bjöd sommarskolan på tre parallella kurser inom Systems Engineering, Systems Architechture och Logistics Engineering. Under vår och höst hade vi som vanligt våra öppna kurser som lockar yrkesverksamma inom komplexa tekniska system som vill ta nästa steg i karriären och vidareutveckla sin kompetens.

Vi har ett nytt år med en massa nya spännande projekt att se fram emot och i detta expansiva skede med nya satsningar och ramavtal söker vi självklart nya toppförmågor inom våra kärnområden Systems Engineering, Kravhantering, Konfigurationsledning, ILS och verksamhetsutveckling. Vi hoppas att få se många nya ansikten som vill vara med på den spännande resa vi har framför oss! Med det vill jag tacka för året som gått och passa på att önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt år!

Syntell är en oberoende konsult- och utbildningspartner med beprövade metoder för utveckling och effektivisering av verksamhet, organisation, processer och styrning.