IDOL syntolkas i Scandinavium

Nu är det bestämt att synskadade ungdomar från föreningen Unga Synskadade Väst kommer kunna få uppleva den stora IDOL-produktionen och se idolerna på plats i Scandinavium. När tre skall bli två, finns det flera synskadade i bland publiken. Genom en öronsnäcka får de berättat från en syntolk om vad som händer och sker, på och runt scenen. Innan själva livesändningen i TV4 hoppas ungdomarna också fått träffa utslagna idoler, någon från juryn samt få lite information från och om de kvarvarande idolerna och även programledaren.

Samma dag och tidpunkt som IDOL syntolkas, syntolkas även ”Hagmans konditori” på Lorensbergsteatern. I och med ett ökat utbud kan det framöver komma andra kollisioner men föreningen Syntolkning Nu gör allt för att det skall undvikas.

Synskadade föreningar tycker att det är bra att alla sorters kultur- och nöjesevenemang syntolkas. Detta ger den enskilde synskadade en möjlighet och anledning att komma ut och se olika sorters föreställningar tillsammans med andra.

Några exempel, på kommande syntolkningar runt om i landet:

• 17 december ”Svinalängorna” på bio ibland annat Göteborg.
    • 9 januari, ”Disney On Ice”. Två shower syntolkas på Scandinavium.
    • 15 januari ”En mor till salu” på Rosers Salonger i Skara
    • 29 januari ”Obesvarad Kärlek” på Slagthuset i Malmö
    • 5 februari ”Leva Livet” på China Teatern i Stockholm
    • 12 februari ”Melodifestivalen” på Scandinavium i Göteborg
    • 20 februari, ”Karlsson på taket”. Familjeföreställning på Oscarsteatern.

(Justering av datum kan förekomma. )

För ytterligare information kontakta:
Frida Craft – US Väst, 0708-298783
Peter Lilliecrona - Syntolkning Nu, 031-360 84 45

• hagmans konditori
  • scandinavium
  • idol

I Sverige finns över 100 000 synskadade människor. Syntolkning Nu är en intresseorganisation för syntolkar. Medlemmarna syntolkar livearrangemang för personer med nedsatt syn. All syntolkning sker via mikrofon till hörlurar i teater/biosalongen under ordinarie föreställning. Föreningen arbetar även för att skapa fler arbetstillfällen till utbildade syntolkar, så att ännu fler synskadade skall kunna ges möjlighet till att besöka evenemang och få vara med om en syntolkning. Föreningen samverkar bland annat med SRF, US och FSBU.