Kanske inget Eurovison för synskadade

Det är många som får se och uppleva Eurovison Song Contest på plats i Malmö Arena men ännu fler framför TV-apparaten. Nu är upplevelsen i arenan i fara för entusiastiska synskadade.

Inför Melodifestivalen sa Jakob Larsson, ordförande i Unga Synskadade;
- Melodifestivalen är en stor händelse i många svenskars liv, självklart även för många med synnedsättning. Att detta fenomen syntolkas ger stora möjligheter för unga med synnedsättning att fullt ut uppleva det och på så sätt kunna hänga med i diskussioner och sammanhang tillsammans med sina vänner och familj som inte har en synnedsättning. Riksorganisationen Unga Synskadade ser syntolkning som en viktig del för att personer med synnedsättning ska ha rätt till information och kultur i samhället.

Föreningen Syntolkning Nu i Sverige som i början av året syntolkade Melodifestivalen live, i samtliga arenor möter återigen på hinder i Malmö. För att kunna genomföra en syntolkning behövs samverkan, vilja och förståelse från alla.
– Vi hade stor hjälp av både SVT samt Blixten & CO till våra förberedelser inför Melodifestivalen. ESC är större och många fler länder som behöver många platser och ackrediteringar. Till slut fick vi köpa loss några platser för synskadade till genrepen. Nu är det bara några veckor kvar och vi som föreningen har inga möjligheter att, ännu en gång själva, stå för syntolkarnas arvoden och bikostnader, säger Peter Lilliecrona, ordförande i föreningen Syntolkningen Nu. Vare sig Malmö Arena eller Malmö stad kunde hjälpa till att täcka de åttatusen kronor som vi la ut för att genomföra Melodifestivalen i Malmö. Nu när kostnaderna per tillfälle är något mindre har vi fortfarande inte fått någon hjälp. Syntolkningen uppskattades stort av de som fick möjlighet att delta.

Fakta:

• Föreningen som verkar ideellt behöver kostnadstäckning för att kunna utföra sina uppdrag. Detta är något de flesta arenor och många arrangörer hjälper till med och ibland även med bidrag från kommun eller landsting.
  • För det mesta får man i tid boka undan biljetter till platser som passar synskadade, vilket oftast är dyra platser långt fram i mitten.
  • Syntolkning Nu arbetar enbart med utbildade syntolkar som använder godkänd utrustning, som inte stör teknik och artister.
  • En syntolk lägger ned mellan fyra till sex timmar per syntolkad timma och ersätts enbart för den evenemangstiden, runt 3 trimmar.
  • Den 18 maj på finaldagen av ESC, fyller föreningen Syntolkning Nu tre år.

• robin stjernberg
  • malmö arena
  • eurovison song contest

• Stockholm

I Sverige finns över 100 000 synskadade människor. Syntolkning Nu är en intresseorganisation för syntolkar. Medlemmarna syntolkar livearrangemang för personer med nedsatt syn. All syntolkning sker via mikrofon till hörlurar i teater/biosalongen under ordinarie föreställning. Syntolkning Nu arbetar även för att skapa fler arbetstillfällen till utbildade syntolkar, så att ännu fler synskadade skall kunna ges möjlighet till att besöka evenemang och få vara med om en syntolkning. Syntolkning Nu samverkar bland annat med SRF, US och FSBU. Syntolkning Nu har sedan början på 2013 fått bidrag från Allmänna Arvsfonden till ett projekt som gäller samordning och information kring syntolkning.

Lotta Isacsson

Redaktör för Allt om syntolkning samt syntolk Kontaktperson med ansvar över Stockholm samt den östra delen av Sverige