Syntolkning Nu expanderar!

Efter flera års ideell verksamt expanderar nu föreningen Syntolkning Nu i Sverige. Under föreningens första tre år har man ideellt administrerat och genomfört syntolkningar från Luleå i norr till Karlskrona i söder, från Orust i väst till Gotland i öst. Många nöjesevenemang som tidigare inte varit tillgängliga, har genom föreningens arbete blivit syntolkade och fler människor än tidigare har med sina familjer och vänner kunnat delta i olika arrangerade och spontana syntolkningar.
Antalet tillgängliga evenemang har alltså ökat liksom antalet nya besökare i salongerna.

Syntolkning Nu i Sverige finns till för alla synskadade i landet och kommer nu tack vare Allmänna Arvsfonden expandera sin verksamhet. Detta sker i samverkan med bland andra US och SRF.

Föreningen Syntolkning Nu i Sverige kommer under 2013:

• fortsätta verka för att få tillstånd en nationell samordning av syntolkningsverksamheten i hela landet.
  • anställa synskadade till bland annat ett CallCenter för att handha beställningar och information. Man kommer även anställa synskadade till en ljudstudio
  • starta upp en tidning.

- Det är glädjande att vi efter flera års arbete med att tillgängliggöra bio, teater och andra nöjesevenemang nu får hjälp från Allmänna Arvsfonden att ytterligare förverkliga våra visioner om ett tillgängligare samhälle, säger Peter Lilliecrona, projektledare och ordförande i Syntolkning Nu.

Mer information om Syntolkning Nu i Sverige och den nya verksamheten kommer i samband med Leva & Fungeramässan, 16-18 april i Göteborg.

• arvsfonden