Syntolkning Nu fyller tre år

Den 18 maj 2010 bildade några syntolkar i Göteborg föreningen Syntolkning Nu i Sverige. Syftet var och är bland annat att öka kunskapen om syntolkning och bidra till en ökad tillgänglighet kring evenemang av olika slag.

I samma vecka som föreningen nu firar sin treårsdag skriver äldreministern Marie Larsson tillsammans med Handisams generaldirektör Carl Älfvåg i en debattartikel i Svenska Dagbladet, ”Deltagandet i sociala aktiviteter är lågt och var femte har ingen nära vän. Vi måste tillsammans skapa ett samhälle där alla får vara delaktiga”.
Detta var något som Syntolkning Nu redan för tre år sedan tog med i sina stadgar, ”Föreningen skall utifrån tanken om alla människor lika värde, verka för de synskadades rätt till social gemenskap och möjlighet att besöka teatrar, biografer och arenor för att få se ett syntolkat evenemang.”
– Tyvärr är det fortfarande så att flera arenor enbart är tillgängliga byggnader medan innehållet är otillgängligt, berättar Peter Lilliecrona, ordförande och initiativtagare till Syntolkning Nu.

Under rubriken "Ensamhet drabbar funktionshindrade" avslutar Larsson och Älfvåg i sin debattartikel med, ”Låt oss gemensamt ta ett avgörande kliv framåt kommande år. Regeringens strategi är en bra utgångspunkt för förbättringsarbetet. Vi måste tillsammans skapa ett samhälle där alla får vara delaktiga”,
– Detta ställer också vi naturligtvis upp på. Syntolkning är ett sätt att motverka ensamhet. Från Syntolkning Nu hoppas även fortsättningsvis kunna få bidra med våra unika kunskaper, säger Peter Lilliecrona.

Dagen innan födelsedagen kommer Syntolkning Nu på plats i Frihamnen låta syntolka Let's Dance. På födelsedagen syntolkas finalrepetitionen av Eurovision Song Contest. Samma dag den 18 maj, syntolkas även Don Quijote på Göteborg Stadsteater. Teatern där mycket kring syntolkningens vidareutveckling tog sin början.

Bild: Det är tack vare Syntolkning Nu och dess arbete som Camilla Fondin och Narjes Al-Ansari med vänner kan ta del av syntolkning på Malmö Arena. Hör Camilla och Narjes berätta om sina upplevelser efter semifinal 2.

• eurovison song contest 2013
  • kulturdepartementet
  • socialdepartementet
  • handisam

• Malmö

I Sverige finns över 100 000 synskadade människor. Syntolkning Nu är en intresseorganisation för syntolkar. Föreningen arrangerar och syntolkar livearrangemang främst för personer med nedsatt syn. All syntolkning sker via mikrofon till hörlurar i teater/biosalongen under ordinarie föreställning. Syntolkning Nu arbetar även för att fler synskadade skall kunna ges möjlighet till att besöka evenemang och få vara med om en syntolkning. Syntolkning Nu samverkar bland annat med SRF, US och FSBU. Sedan 2013 erhåller Syntolkning Nu ett projektbidrag av Allmäna Arvsfonden.

Lotta Isacsson

Redaktör för Allt om syntolkning samt syntolk Kontaktperson med ansvar över Stockholm samt den östra delen av Sverige