Unik premiär för syntolkad dans

Den 16 december kommer Mats Eks uppsättning av dansföreställningen "Törnrosa" på GöteborgsOperan att syntolkas. Det är allra första gången en publik dansföreställnig syntolkas. Syntolknigen sker under ordinarie föreställning och ingen i den övriga publiken kommer märka något av denna unika möjlighet för synskadade. Ansvarig för syntolkningens genomförande, som sker i samarbete med GöteborgsOperan, är föreningen Syntolkning Nu och syntolken Jannine Rivel. Jannine är i grunden dansaren och koreograf som i våras medverkade i KulturKrafts Väst kurs i syntolkning.

- Att synskadade ska få tillgång till syntolkade dansföreställningar ser jag som en självklarhet. Jag kommer använda mig av min expertis som verksam inom dans och välja mina ord med stor omsorg, säger Jannine Rivel.

Platserna längst fram är uppbokade och GöteborgsOperan har denna kväll ett speciellt pris för de synskadade och deras vänner.

- Det skall bli spännande att få dansföreställningen syntolkad. Som seende gick jag och såg en hel del dans. Blir riktigt kul att få gå igen, säger Berit Sandsjö från SRF i Göteborg.

GöteborgsOperan har under flera år varit tillgänglig för synskadade som vill uppleva opera, musikaler och operetter, men detta är första gången en dansföreställning syntolkas. I Stockholm har Botkyrka Community Teater & Dans i november åter anpassade dansföreställningar för synskadade.

- Genom syntolkningen av "Törnrosa" blir detta troligen första gång en vanlig publik dansföreställning syntolkas i Sverige, berättar Peter Lilliecrona från föreningen Syntolkning Nu. SRF Göteborg har redan bokat in sig på den första bänken, men vem som helst som vill gå på våra syntolkningar är välkommen, avslutar Peter.

• göteborgsoperan
  • mats ek