Fem hållbara semestertips för den medvetne.

5 tips för en mer hållbar semester

Vilka äventyr väntar där du bor? Här ger vi fem tips för en mer hållbar semester. Glad sommar!

1. Turista i din hemort: Ett äventyr väntar runt husknuten. Ofta finns det en evenemangskalender på kommunens hemsida eller i din lokala tidning. Varför inte upptäcka Skåne med Jojo Sommar?
  2. Ta med gamla goda vanor: Även på hotell och vandrarhem, hos vänner och familj så blir du uppskattad när du slänger skräpet rätt. Var sak har sin plats, precis som när du är hemma!
  3. Var rädd om allemansrätten: Vem gillar inte en picknick i skogen eller på stranden? Tänk bara på att skräpet från picknicken är inget som skogen eller stranden gillar. Vi är alla planetskötare.
  4. Renovera och inred med gammalt material: Ge hemmet lite charm och spara en slant på vägen. I Malmö finns Malmö Återbyggdepå - kanske finns det något liknande hos dig? Blocket och Tradera är annars heta tips.
  5. Koppla ur och koppla av: Dra ur sladdar från din hemelektronik och dra ner på värmen. Det finns både el och pengar att spara när du är bortrest.