Michelle Saunders och Anne Abraham Marbrandt, vd Nyföretagarcentrum Öresund.

Månadens miljöinspiratör: Michelle Saunders

En het sommar och en längtan efter amerikanska isglassar, popsicles, blev upprinnelsen till Folkets Pops. Michelle Saunders driver företaget som gör pinnglass av räddad frukt och säljer dem i sin food bike. Michelle vann Nyföretagarcentrum Öresunds Årets hållbarhetspris som Sysav sponsrar.

Den ovanligt varma sommaren 2018 saknade Michelle Saunders isglassarna hemifrån Kalifornien. De som fanns här i Sverige var inte samma sak, utan var främst gjorda av artificiella smak- och färgämnen. Då bestämde hon sig för att göra glassarna hon drömde om själv.

−Jag ville göra något som bara bestod av fryst frukt och socker. Något enkelt, gjort av överbliven frukt som annars skulle slängas.
Hon började experimentera hemma och uppfann snart mer än hundra recept. Michelle har använt flera svenska smaker för igenkänning, men som man inte nödvändigtvis är van att äta i glassform, som till exempel havtorn, brännässla, gatkamomill och svensk gurka.

Minsta möjliga miljöpåverkan

Glassarna är gjorda av frukt hon räddar, ofta från Möllevångstorget i Malmö, och av ekologiska ingredienser. 90 procent av glassarna är naturligt veganska. En krona för varje såld glass går till Naturskyddsföreningens projekt Rädda bina - för som hon själv säger "utan bin, ingen frukt".

−Det är jätteviktigt att allt är så hållbart som möjligt och gjort på bästa sätt, därför har jag valt att göra glassen på spillfrukt och ekologisk frukt och att använda en cykel för att sälja dem. Jag vill ha minsta möjliga negativa miljöpåverkan, samtidigt som jag driver ett företag.

Glassarna säljer Michelle i sin food bike (pop-cykel) på olika evenemang. Men även på en del restauranger och någon affär i Malmö. Folkets Pops delar lokal med två andra matcykelföretag och tillsammans bildar de Pedallers Kitchen. Michelles hållbara affärsidé gav Folkets Pops första priset i Nyföretagarcentrum Öresunds tävling om "Årets hållbarhetspris".

Grattis till "Årets hållbarhetspris", hur känns det att vinna?

−Det känns jättebra! Det var mycket hårt arbete, men det kändes bra hela tiden, eftersom jag visste att jag gjorde en bra sak. Att vinna det här priset validerar allt jag har gjort och det ger energi att fortsätta framåt.

Vad har Nyföretagarcentrum Öresund betytt för dig?

−Väldigt mycket, att starta företag var något nytt och lite läskigt, så jag gick till Nyföretagarcentrum för att få råd och stöd. Det är bra att vara i ett sammanhang med andra, både de som också är nystartade och de som har mer erfarenhet. Genom Nyföretagarcentrum fick jag också kontakt med en person som hade en cykel med en frys som jag kunde köpa i andra hand. Mitt första sälj gjorde jag på Vintagemarknaden på Mitt Möllan, som Déjà vu design låg bakom, vilket också var en kontakt jag fick genom Nyföretagarcentrum.

Vad är din plan nu?

−Jag ska köpa en begagnad proffsfrys för prispengarna och sen ska jag köpa en professionell isglassmaskin. Med den nya maskinen kommer jag att kunna höja produktionstakten från 150 pops om dagen till 200 i timmen. Planen är att göra fler företagsevent och catering i år. 2019 tillbringade jag mycket tid i köket och inte tillräckligt ute på gatan med att sälja glass, eftersom jag sålde slut hela tiden. Det kommer att bli toppen att kunna möta efterfrågan. Det är ju den roligaste delen - att vara ute i solen, sälja glass och prata med folk.