Victor Wall är projektledare och initiativtagare till Återbruket. Foto: Linn Wik

​Månadens miljöinspiratör: Victor Wall

På lördag öppnar Återbruket, en återbruksbasar på köpcentret Mobilia i Malmö. Återbruket ska fungera både som handelsplats, verkstad och kreativ mötesplats. Victor Wall är projektledare och initiativtagare.

Återbruket består av sju, åtta fasta återbruksbutiker samt av hyllplatser där företag har möjlighet att hyra utrymme för att visa sina upcyclade produkter. Det finns även en marknadsdel där återbruksaktörer har möjlighet att hyra bord tillfälligt för att sälja sina produkter. På Återbruket kommer det till exempel att finnas inredning, design, leksaker och barnkläder, textil, glaskonst samt möbler − allt återbrukat och upcyclat. Men Victor Wall har mängder av idéer för hur man kan utveckla Återbruket vidare.

−Planen är att hålla i olika workshops och studiecirklar i cirkulär ekonomi. Vi vill också utbilda i exempelvis cirkulära upphandlingar dit vi vill bjuda in kommunanställda, politiker och beslutsfattare.

Vad är din egen bakgrund?

−Jag är en konstnärssjäl som håller på med lite av varje. Jag pluggade en kandidat i globala studier med inriktning utvecklingsstudier på Göteborgs universitet. Många som har gått utbildningen jobbar på makronivå exempelvis inom EU, men det är inte det jag vill göra. Jag vill vara nere på marken, smutsa ner mig och göra skillnad - jag tror att verklig förändring kommer underifrån, att man måste börja på gräsrotsnivå.

Vad är målet med Återbruket?

−Min storslagna vision är att det ska finnas en återbrukssektion i alla köpcenter i framtiden. Folk fortsätter att konsumera, men jag vill att det första stoppet när de ska handla blir i återbruksdelen − finns det de behöver som återbrukat? Så vi kan minimera konsumtionens miljöpåverkan.

Varför tycker du att det är det viktigt att handla återbrukat?

−Jag har väl lika mycket klimatångest som alla andra, eller kanske lite mer eftersom jag startat det här. Vi har klantat oss och står nu inför ett ordentligt problem − vi måste tänka om. Mina syskon har börjat yngla av sig nu, vilket gjort att jag börjat tänka mer på nästa generation och vad vi lämnar efter oss till dem. Jag känner att jag i alla fall måste försöka göra något.

Om Återbruket

En kreativ hub med inriktning på hållbar produktdesign där produktion och försäljning sker under samma tak. Här finns butiker, verkstad, lounge, fotostudio och kontorsplatser. Återbruket finns på köpcentret Mobilia i Malmö. Sysav sponsrar Återbruket.
www.aterbruketmobilia.se