Städa giftfritt med gamla husmorsknep

Städa giftfritt med gamla husmorsknep

Städskåpet är fullt av kemikalier. Hur gör vi för att få bukt med det? Och kan vi lära oss något av gamla tiders husmorstips?

Första steget är att inte köpa fler kemiska produkter än du behöver. Vad innehåller egentligen det du köper? Ta för vana att läsa innehållsförteckningar och säkerhetsdatablad. Tycker du att det är svårt att tyda vad produkten innehåller? Använd dig av Kemikalieappen.

En del vanliga rengöringsmedel innehåller farliga ämnen. Går de ut i avloppet, riskerar de att hamna i vår miljö, eftersom reningsverken inte klarar att ta bort alla kemikalier. Lämna resterna på återvinningscentralen eller till Farligt Avfall-bilen. Minska spridningen av miljöfarliga ämnen genom att välja miljömärkta produkter.

Titta i skafferiet

Många gånger fungerar sådant som du har i skafferiet eller kylskåpet minst lika bra att städa med. Citron, ättika och bikarbonat är till exempel populära vid rengöring. En tumregel är att sura livsmedel som ättika och citron löser kalk och rost, medan basiska som bikarbonat löser upp fett.

Tvätta smart

I vissa träningskläder finns miljöfarliga ämnen som hamnar i vattnet när de tvättas. Välj därför träningskläder och skor utan märkningar som antibakteriellt och bakteriedödande (Källa: Uppsala vatten). Genom att vädra kläder och hemtextil och ta bort enskilda fläckar, kan du dra ner på antalet tvättar. Tänk också på att undvika sköljmedel när du tvättar och att inte överdosera disk- och tvättmedel.

Några enkla husmorstips

Strö lite bakpulver i toalettstolen och låt verka några minuter. Borsta med toaborsten. Vips är alla gamla kalkfläckar borta.

Ättika fungerar bra för att kalka av kaffebryggare och vattenkokare. Häll en msk ättika eller två msk vinäger per halvliter vatten. Låt blandningen brygga igenom eller koka upp. Brygg eller koka sedan med enbart vatten till lukten av ättika har försvunnit.

En skål med vatten och några skivor citron rengör mikron på ett nafs. Ställ in skålen och kör på full effekt tills det ångat ett tag, ca 30 sekunder. Gamla matrester lossnar lätt och det doftar ljuvligt.

Fler tips hittar du på Instagramkonton som: @ekotipset och @husmorstipset

Om Kemikalieappen

Som konsument har du rätt att få veta vad produkter innehåller. Med Kemikalieappen kan du scanna produkters streckkod för att undersöka om den innehåller några farliga kemikalier. Om produkten du skannar inte finns inlagd i Kemikalieappens databas kan du via appen enkelt fråga företaget som säljer produkten om kemikalieinnehållet. När du begär information om en produkts kemikalieinnehåll måste företaget svara dig inom 45 dagar ifall produkten innehåller några särskilt farliga ämnen (SVHC-ämnen) i halter över 0,1 viktprocent. Källa: Sveriges konsumenter

Om farligt avfall