Fixa en klimatsmartare kräftskiva. Foto: Allan Wallberg/Mostphotos

Tips för en hållbar kräftskiva

Nu är det kräfttider! Men skippa illaluktande sopkärl, onödigt avfall och papperspynt som går sönder. Satsa på en lite mer hållbar, men lika härlig kräftskiva. Slurp!

1. Dekorera med dill

Skippa papperspyntet och dekorera istället med stearinljus och små buketter av dillkronor i låga glas som du placerar ut på bordet.

2. Kökshandduk under tallriken

Skippa engångstallrikar och -glas, så du inte får så mycket sopor. Lägg en kökshandduk under varje tallrik som en fin detalj och för att torka kladdiga fingrar på.

3. Kronärtskockor istället för kräftor

Ett vegetariskt alternativ till kräftor är att koka kronärtskocka och äta med smör och citron – syrligt och plockigt.

4. Ta vara på skalen

Kräftskalen är perfekta att koka fond av. Fonden har du sen som smaksättare i soppor och grytor i höst.

5. Minska lukten

Kräftskal luktar mycket, därför kan det vara bra att förpacka dem och frysa in dem och sen plocka fram och sortera som matavfall, strax innan det är dags för sophämtning.

Klimatsmartast kräftor?

Vill du veta vilka kräftor som är bäst att välja ur miljösynpunkt? Här kan du läsa en intervju med kräftforskaren Lennart Edsman vid Sveriges lantbruksuniversitet.