Ditt farliga avfall är vårt jobb

Ditt farliga avfall är vårt jobb

Sedan 1 november 2020 är alla verksamheter enligt lag skyldiga att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets avfallsregister. Och snabbt ska det ske om du vill undvika sanktioner. På Sysav kan vi avlasta dig som är avtalskund genom att sköta spårbarhetsrapporteringen åt dig. Om du dessutom hanterar olika typer av farligt avfall kan våra kemister inte bara hjälpa dig att navigera i lagar och regler för respektive ämne, utan också bistå med identifiering, sortering och paketering av avfallet.

Varje år genereras två miljoner ton farligt avfall i Sverige. Sedan tre år tillbaka ska avfallet rapporteras till Naturvårdsverkets avfallsregister. Om rapporten inte kommer in i tid eller uteblir helt, utgår en miljösanktionsavgift. Syftet med registret är spårbarhet; att få bättre koll på det svenska farliga avfallet för att nå målet om en giftfri miljö. Registret bidrar också till utvecklingen mot en cirkulär ekonomi, där mer avfall återvinns och blir nya resurser.

Berörs min verksamhet?
Det är lätt att tänka att rapporteringen bara gäller tung industri, men faktum är att de flesta verksamheter någon gång om året hanterar farligt avfall. Det handlar inte bara om spillolja, rengöringsmedel och kemikalier, utan också exempelvis kyl och frys, batterier, färg och lysrör.

– Rapporteringen kan kännas som en ganska stor belastning. Det finns olika krav beroende på om du är avfallsproducent, transportör, insamlare eller behandlare och det kan vara svårt att navigera i reglerna, säger Linn Forsander, affärsutvecklare för farligt avfall på Sysav.

Inte nog med att inrapportering till Naturvårdsverket ska ske inom två arbetsdagar från det att avfallet hämtas eller lämnas, anteckningarna måste dessutom sparas i tre år.

– När vi agerar ombud sköter vi inrapporteringen och vi upprättar även transportdokument som innehåller alla de uppgifter som en anteckning ska innehålla. Det kan spara mycket tid och huvudbry, säger Linn.

Tjänsten gäller kunder som redan idag får sitt avfall hämtat av oss på Sysav och kostar 250 kronor per gång. De verksamheter som själva kör sitt farliga avfall till avsedda mottagningsanläggningar, kan inte beställa tjänsten. Här är det viktigt att komma ihåg att själv rapportera till Naturvårdsverket. Även den som enbart transporterar farligt avfall omfattas av antecknings- och rapporteringsskyldighet.

Boka en kemist
För verksamheter som hanterar kemikalier som exempelvis laboratorieavfall, krävs ytterligare varsamhet och kompetens under själva sorteringen. Här kan vi på Sysav bistå med inte bara inrapportering, utan också identifiering, analys och rådgivning. Vi har bokningsbara kemister som går igenom ditt farliga avfall och ser till att allt hanteras korrekt.

– Det här är en hel vetenskap. Vad är det för kemikalier? Räknas de som farligt avfall eller farligt gods? Den ena burken kanske inte får förpackas med den andra. Det är olika lagar som gäller för olika produkter, och det kan vara svårt att greppa, säger Linn.

Sysavs kemister hjälper dig att analysera och identifiera, sortera och förpacka med rätt emballage. Det här kan underlätta avsevärt om man själv inte besitter rätt kunskap inom verksamheten. Lagar och regler uppdateras löpande både på EU-nivå och nationell nivå, så det gäller att hänga med.

– Om du bokar en kemist hos oss kan du känna dig trygg med att vi följer gällande lagstiftning och löser de komplexa delarna åt dig. Det är en väldigt uppskattad tjänst, säger Linn.

Mer om våra tjänster:
Boka en kemist eller säkerhetsrådgivare
Sysavs inrapporteringstjänst till Naturvårdsverket