Den stora pantmaskinen tar emot både aluminiumburkar och PET-flaskor.

​Donera till Musikhjälpen i Pantamera Express

Hittills i år har pantautomaterna Pantamera Express på Bunkeflos, Gastelyckans och Norra hamnens återvinningscentraler återvunnit nästan 4,4 miljoner förpackningar. Samtidigt har 163 361 kronor donerats till Läkare utan gränser.

Nu och till och med den 15 december kan besökarna även välja att skänka pengar i Pantamera Express till Musikhjälpen. Musikhjälpen pågår mellan 9-15 december och har i år temat "Sex är inte ett vapen".

-Vi är väldigt stolta över att vi tillsammans med Pantamera samt Malmö- och Lundaborna har återvunnit så många förpackningar och samlat in pengar. Det är en win-win-situation där vi både gör något både för miljön och för välgörande ändamål, säger Patrik Lövgren, områdeschef för Malmös återvinningscentraler på Sysav.

En möjliggörare

-Panten är en riktig möjliggörare och vi är mycket glada och tacksamma att Sysav valt att erbjuda sina besökare möjligheten att skänka sina pantpengar till Musikhjälpen via sina Pantamera Express, säger Carita Classon produktchef på Pantamera.

Fakta om Pantamera Express

Pantamera Express är en stor pantautomat som kan ta emot både PET-flaskor och aluminiumburkar. På bara ett par minuter sorterar och räknar den ett hundratal förpackningar. Förra året donerades totalt 174 754 kronor i Pantamera Express på Sysavs tre återvinningscentraler och drygt 3,4 miljoner förpackningar återvanns.

Pantamera-maskinerna hittar du på följande av Sysavs återvinningscentraler:

• Norra Hamnen, Malmö
  • Bunkeflo, Malmö