Sofie Malmström, Engla Walfrid och Lisa Hansson.

Idé om återanvändning i flera led vann hållbarhetspris för unga företagare

Vinnarna av Årets Hållbara UF-företag Skåne blev Naturalize Me UF från Sundsgymnasiet i Vellinge, gör tvättbara pads av återbrukade lakan. En idé med hållbarhet i flera led som uppskattades av juryn!

Varje år tävlar tusentals gymnasielever i tävlingen Ung Företagsamhet, driver företag under ett år och tävlar i 13 olika kategorier. Årets Hållbara UF-företag sponsras av Sysav, som även är guldpartner till Ung Företagsamhet Skåne.

Juryns motivering: ”De såg ett problem i form av en miljö- och klimatbelastande förbrukningsvara som används i mängder, och löste det med en produkt som inte bara är återanvändbar utan också gjord av återbrukat material.”

Naturalize Me UF består av Sofie Malmström, Engla Walfrid och Lisa Hansson.

Hur fick ni idén till företaget?

-Vi fick idén när vi insåg hur mycket bomullspads vi själva använde dagligen och hur detta påverkade miljön. Bomullsproduktionen kräver både mycket vatten och bekämpningsmedel vilket i sin tur förstör vår miljö. Vi bestämde oss därför att vi skulle hitta en lösning på detta problemet. När vi sedan insett att tvättbara bomullspads var lösningen på vårt problem spånade vi vidare på hur vi skulle kunna göra den här idén ännu bättre. Vi förstod att återvunna lakan var det bästa materialet till våra tvättbara bomullspads. Vi började med att samla in lakan från vänner och familj, men när produktionen ökade behövde vi hitta en ny lösning. Idag får vi lakan av företaget Berendsen. Det är gamla lakan som de inte kan använda i sin verksamhet längre.

Vad har varit den största utmaningen under ert UF-år?

-Den största utmaningen för oss har varit hur våra tvättbara bomullspads skulle produceras. Vi började med att kontakta en fabrik i Indien, men insåg snabbt att detta gick emot de kraven vi hade valt att ställa på oss själva som företag. Vi värderar att ta hänsyn till miljö och samhälle väldigt högt. Efter det kom vi fram till att vi skulle sy de tvättbara bomullspadsen själva och detta fungerade jättebra tills antalet beställningar ökade och vi inte hann sy längre. Idag sys våra tvättbara bomullspads av kvinnorna på Anstalten Ringsjön och vi kunde inte vara mer än nöjda! Detta samarbetet ger kvinnorna på anstalten något meningsfullt att arbeta med och för samman samhället med kriminalvården.

Hur ser framtiden ut för Naturalize Me?

-Just nu vill vi fortsätta sälja och såklart nå ut till fler. I framtiden vill vi absolut utöka vår produktportfölj med något som följer Naturalize Me's värderingar. Vi har en massa idéer på produkter som hade passat perfekt till detta. Utöver detta vill vi såklart bevisa för folk att miljövänligare alternativ till vardagliga produkter faktiskt finns och att det är enklare än vad många tror!

Vidare till SM-final

Naturalize Me UF tog hem första pris i både ”Årets Hållbara Uf-företag” och ”Årets Samhällsentrepenör”, och en tredje plats i ”Årets Vara”. Det betyder att de går vidare till SM-final i alla tre kategorier. Vi önskar dem ett stort lycka till!