Hur ska man tänka om plasten?

Hur ska man tänka om plasten?

Plast är på många sätt ett fantastiskt material, men ingen har väl missat den senaste tidens debatt om plastens miljö- och klimatpåverkan. Hur kan man som företag bidra till en mer hållbar plasthantering?

-För att kunna återföra en produkt till ny tillverkning måste plasten kunna renas så bra så att tillverkare kan ta in den i produktion, säger affärsutvecklare Stefan Poldrugac. Har du stora mängder plastavfall, förvara det separat (blanda inte med annat avfall), förvara torrt. Kontakta gärna någon av våra rådgivare för mer information och lösningar som passar ditt företag.

Tre tips när du köper in produkter av plast:

• Tänk på vilka plaster ni köper in. Om möjligt: undvik produkter gjorda av sammansatta plaster.
  • Premiera tillverkare som gör rätt! Fråga efter återvunnen plast, det bidrar till att skapa en marknad.
  • Kan man separera genomskinlig och färgad plast ger det fler möjligheter för återvinning.