I hårdplastinsamlingen ska till exempel plaststolar, plastbackar och plastdunkar läggas - för att sedan återvinnas till ny plast.

​Lyckad insamling av hårdplast

Vid årsskiftet infördes insamling av hårdplast på Sysavs återvinningscentraler. Insamlingen har fallit väl ut och när vi summerar första delen av året ser vi att det samlats in hela 417 ton hårdplast för återvinning.

På återvinningscentralerna finns det en container för hårdplast där du slänger föremål som består helt av hårdplast, men inte är plastförpackningar. Plasten som samlas in åker upp till en anläggning i närheten av Borås där den förbehandlas för att sedan åka vidare till Holland. Där tvättas och granuleras materialet för att sedan bli bland annat bildelar och hushållsartiklar. Mellan januari och juli samlades 417 ton hårdplast in på Sysavs återvinningscentraler och av dem kan cirka 95 procent återvinnas till nytt material.

–Det är roligt att insamlingen har gått så bra och det blir bättre allt eftersom besökarna lär sig att sortera rätt. Vi vill tacka alla som återvinner sin hårdplast och på så sätt bidrar till en mer hållbar värld, säger Stefan Poldrugac, affärsutvecklare på Sysav.

Mer återvunnen plast i framtiden

–Vi siktar på att återvinna mycket mer plast i framtiden - både hård- och mjukplast. En av nycklarna är rena flöden, det vill säga rätt sorterat material - både hos industrikunder och privatpersoner. Vi tittar på metoder och utveckling för att öka flödenas volymer och kvalitet, berättar Stefan Poldrugac, affärsutvecklare på Sysav.

Snart kommer en tvättanläggning, så kallad hot wash, att byggas i Borås och då kommer plasten även stanna och återvinnas i Sverige.

Vad räknas som hårdplast?

Detta sorteras som hårdplast…

I containern för hårdplast vill vi att du slänger föremål som består helt av plast, till exempel plastmöbler, plastlådor, plastpallar, leksaker helt i plast, plastdunkar och blomkrukor av plast.

…men inte detta

Exempel på saker som inte ska sorteras som hårdplast är frigolit, mjukplast, kylboxar, plast med färgrester (till exempel målartråg), bilbarnstolar med textil, glasfiber, hjälmar, resväskor och annat av blandmaterial. Sådant sorteras som brännbar rest. Plastförpackningar ska fortfarande sorteras som just plastförpackningar.

Fråga gärna våra medarbetare på återvinningscentralen om du är osäker!