Marknadschef Anna Grauers

Med känsla för det cirkulära: Möt Sysavs nya marknadschef

Hon har varit affärsansvarig för både biogas- och solcellsaffären i ett av landets största energibolag, och arbetat nära kunder med produktutveckling av fjärrvärme. Det är ingen överdrift att påstå att Anna Grauers har en diger meritlista, tillika gedigen kunskap om hållbar utveckling. Kunskap som passar som handen i handsken i hennes nya roll som marknadschef på Sysav.

Lyssna, samarbeta, förbättra och utveckla nytt. Det är viktiga utgångspunkter i både Anna Grauers arbete och hos oss på Sysav i stort. Redan i valet av utbildning till civilingenjör visste Anna att det var miljö och hållbarhet hon vill fokusera på. Och så har det också blivit. I rollen som Sysavs nya marknadschef vill hon jobba nära partners och kunder och förstå de behov som finns.

– Jag vill åstadkomma ytterligare utsortering av det avfall som kommer in och hitta användning för materialet på marknaden. Avfall kan vara en resurs. Men det är viktigt att vi som bolag förstår kundens behov och förväntningar och är bra på att samarbeta. Vilka krav behöver uppfyllas för att våra produkter ska vara konkurrenskraftiga alternativ till jungfruliga material?

För att driva utvecklingen framåt krävs också påverkan på våra regelverk menar Anna Grauers. Vaga eller omständliga regler gynnar inte stegen mot en cirkulär ekonomi. Även här vill hon göra insatser.

– Vi behöver skapa mer insyn i avfall och resurshantering och se till att dessa frågor diskuteras mer – både i samhället i stort och hos våra politiker. Och där tror jag att vi på Sysav tillsammans med våra kunder och partners kan göra stor skillnad. För att utveckla det cirkulära måste vi alla få rätt förutsättningar, både på regional, nationell och EU-nivå.