Sysavs förbehandlingsanläggning för matavfall

Nya bestämmelser för förpackat avfall från 1 januari

Den 1.e januari 2024 införs nya bestämmelser gällande hantering av förpackat avfall. Enligt Avfallsförordningen 3 kap, 4 a§ ska den som har en förpackning som innehåller avfall se till att förpackningen skiljs från innehållet.

Förutom att öka materialåtervinningen, förväntas det nya kravet öka incitamenten att minska avfallsmängderna i hela livsmedelskedjan. Bestämmelserna gäller dock allt förpackat avfall, inte bara livsmedel.

Sysav tar från 1 januari inte emot:

• Förpackat avfall, med nedanstående undantag.

Sysav kommer från 1 januari fortsatt ta emot:

• Förpackat avfall för vilket avfallsproducenten har dispens från särskiljning av innehåll från dess förpackning*
  • Konsumentförpackat fast livsmedel i plast-och pappersförpackningar**
  • Livsmedel som är misstänkt smittförande
  • FA och läkemedel är undantaget från lagstiftningen
  • Konsumentförpackat flytande livsmedelsavfall i plast eller kartong, på pall eller container**

OBS: Begränsad kapacitet, ska föranmälas

*Om det finns särskilda skäl att frångå förordningen kan dispens erhållas från tillsynsmyndigheten, tex kommunens miljöförvaltning. ** För kravspecifikation se Sysavs sorteringsguide för företag

Sysav arbetar aktivt med utveckling av sina tjänster för att i högre grad kunna skilja förpackningar från innehåll och utökade möjligheter för att återvinna förpackningar.