Så anordnar du en egen klädbytardag

Så anordnar du en egen klädbytardag

Den årliga Klädbytardagen i april har blivit en folkrörelse där nytt och nött byter ägare. Men du behöver inte vänta till påsk för att ge och ta. Här är några tips om du vill anordna en egen klädbytardag.

1. Prata med dina kollegor, familj och vänner. Kanske finns det fler som tänkt samma tanke eller skulle kunna tänka sig att hjälpa till. Småbarnsföräldrar är exempelvis ofta i behov av barnkläder när barnen växer så det knakar, så varför inte fråga förskolan? Ta en titt i kalendern, undersök intresset, tuta och kör.
  2. Ta en titt i garderoben. Handen på hjärtat – om det hängt i garderoben utan att ha använts på länge eller alls, då är det nog dags att hitta en glad klädbytare. Plagg som blivit för små eller för stora är också goda kandidater till din klädbytardag.
  3. Prova en veckas Four Fit Challenge. Skulle du klara av att endast bära fyra plagg under en vecka? Om svaret är ja, kanske innebär det även att garderoben skulle behöva en översyn och i stället innehålla ett fåtal noggrant utvalda plagg som du behåller. De övriga plaggen tar du givetvis med dig på klädbytardagen, för kanske finns det där utvalda plagget där?
  4. Lär dig av andra klädbytare. Det finns många organisationer och personer som har erfarenhet av att anordna egna klädbytardagen. Kanske kan du fråga en tidigare arrangör om vad som brukar fungera bäst och lärdomar de gjort.