Vinnarna i Skånska Gastronomipriset 2019

Sysav stolt sponsor till nytt miljö- och hållbarhetspris inom skånsk gastronomi

Årets Skånska Miljö- & Hållbarhetspris är en ny kategori inom Skånska Gastronomipriset, för att uppmuntra miljö- och hållbarhetstänk inom skånsk mat- och dryckeskultur. Sysav sponsrar priset som i år vanns av Restaurang Spill i Malmö.

Skånska Gastronomipriset tilldelas den eller dem som utfört särskilt utmärkta insatser för den skånska mat- och dryckeskulturen. Årets Skånska Miljö- & Hållbarhetspris är en ny kategori 2019 för att uppmuntra miljö- och hållbarhetstänkande. Sysav sponsrar Årets Skånska Miljö- & Hållbarhetspris med en stipendiesumma på 30 000 kronor som delas ut till vinnaren.

-Sysavs vision är att bidra till att skapa världens mest hållbara region, och detta kan vi inte göra ensamma. Genom att vara sponsor till detta nyinstiftade pris så vill vi bidra till att skapa engagemang i livsmedelsbranschen som gör den mer hållbar, säger Peter Engström, vd på Sysav.

Spill vann priset

Priset delades ut till Restaurang Spill av landshövding Anneli Hulthén och prischecken överräcktes av Peter Engström, VD Sysav och Gunilla Carlsson, kommunikationschef, Sysav, i samband med Skånska Gastronomiprisets galamiddag på Malmö Rådhus den 11 januari 2020.

Spill drivs av krögarparet Erik Andersson och Ellinor Lindblom, båda med en bakgrund på Daniel Berlin Krog. Målet är förena passion för matlagning och service med ansvar för miljö och framtid. Deras affärsidé är att enbart använda sig av råvaror som annars skulle slängas.

Mat av matsvinn

”Vi köper in matsvinnet till rabatterat pris. Ofta sorteras dessa råvaror bort på grund av exempelvis skönhetsfläckar eller för att sista förbrukningsdag är nära. Vårt mål är att maten som serveras ska bestå av hundra procent matsvinn. I dag når vi upp till 96 procent.” Och skulle inte all mat gå åt under lunchserveringen får maten ytterligare en chans att användas vidare, då gårdagens mat säljs vidare till gästerna i restaurangen dagen efter.

Fakta om priset

Årets Skånska Miljö- & Hållbarhetspris är en nyinstiftad kategori inom Skånska Gastronomipriset. Priset sponsras av Sysav. 2019 års jury består av kockarna Titti Qvarnström och Tareq Taylor, matkreatören Malin Broman, chefredaktör Tove Oskarsson Henckel, krögaren Nina Christensson, konditorerna Marie Skogström och Jan Hedh, samt ordförande Thomas Kuuttanen. Initiativtagare till Årets Skånska Miljö- & Hållbarhetspris är Thomas Kuttanen och Caroline Alnebring.