Årets hållbara julklapp är återbrukade dessertbestick. Juldesserten är framtagen av Joel Lindqvist. Foto: David Back

Årets hållbara julklapp – silvrig, skir och second hand

Inom kampanjen Hållbara presenter utmanar Sysav presentnormen och visar hur man kan tänka annorlunda kring presenter. Varje år tipsar vi om hållbara julklappar i tiden. I år lyfter vi dessertbesticken som fått ett uppsving – självklart ska de vara återbrukade för kvalitet, historia och minimal miljöbelastning.

Intresset för återbruk är stort, nästan 80 % vill ge bort second hand-julklappar enligt en ny undersökning som Myrorna gjort. Ett tips i tiden är fina husgeråd som silverbestick. Dessertbesticken upplever nu en välförtjänt renässans och figurerar flitigt i populära influencers flöden och på findukade bord hemma hos allt fler svenskar. Inredningsföretag har lagt till dessertbestick i sitt vanliga besticksortiment och många medvetna caféer och restauranger har återbrukade serviser.

–Hos oss finns det bara återbrukade bestick och det finns många anledningar till det. Bland annat är de av högre kvalitet och kan putsas upp, besticken blir unika och vi vill inte bidra till nyproduktion som belastar miljön och klimatet. Speciellt inte när det redan finns vackra bestick att fynda i våra second hand-butiker, på auktionssajter och på loppisar, säger Joel Lindqvist på Mat- och Chokladstudion i Malmö.

Bortglömda skatter från förr

En återbrukad present är något som inte behöver produceras och alltså inte belastar miljön. Äldre produkter håller ofta hög kvalitet och det kan finns en intressant historia eller en unik design som ingen massproducerad produkt kan erbjuda.

–Tanken med kampanjen Hållbara presenter är att utmana presentnormen. Självklart kan man fortfarande ge en gåva, men prova att tänka nytt – fast gammalt. I samarbete med presentproffs har vi därför tagit fram hållbara presenter för olika tillfällen. Den här julen slår vi ett slag för vackra, återbrukade dessertbestick för en riktigt God Jul, säger Susanna Christensson, kommunikatör på Sysav.

På Sysavs Circular Monday-event på måndag 21 november, kommer Skåne Stadsmission att sälja återbrukade bestick.

Få fler hållbara presenttips: www.hallbarapresenter.se

Om hållbara presenter

Sysav har tillsammans med sina ägarkommuner tagit fram initiativet Hållbara presenter för att inspirera och informera om hur vi kan tänka nytt och mer hållbart kring presenter. Vårt uppdrag är att minska avfallet enligt avfallshierarkin genom att undvika onödig konsumtion, öka återbruket och återvinningen. www.hallbarapresenter.se