Tävlingen Resterkocken kommer nu till Malmöfestivalen - tävla med ditt bästa restrecept eller se två klasser göra upp i en  Cook off. Foto: Lina Arvidsson
Tävlingen Resterkocken kommer nu till Malmöfestivalen - tävla med ditt bästa restrecept eller se två klasser göra upp i en Cook off. Foto: Lina Arvidsson

Matsvinnstävlingen Resterkocken på Malmöfestivalen

Den 11 augusti gör matsvinnstävlingen Resterkocken entré på Malmöfestivalen. Dels ordnas en Cook off mellan två klasser som gör upp om vem som är bäst på rester, dels kan alla besökare tävla med sitt bästa restrecept. Plats: Gustav Adolfs torg. Start för Cook off: kl. 11.00.

Resterkocken går av stapeln under hösten. Då tävlar unga med sina bästa recept gjorda av rester och matvaror som annars riskerar kastas. Den 11 augusti kommer alltså tävlingen till Gustav Adolfs torg och Matsvinnsfestivalen, som är en del av Malmöfestivalen.

- Vi vill lyfta matsvinn som är en stor och viktig fråga nu, men göra det i ett sådant här trevligt sammanhang med en massa andra spännande aktörer och härliga Malmöbor. Vi vill visa hur man kan rädda maten på ett kul, kreativt och - framförallt - gott vis, säger miljöpedagog Rustan Nilsson.

Kolla på Cook off

I en rafflande Cook off duellerar två klasser med sina bästa resträtter. Kom och heja på de unga Resterkockarna och se på när de förvandlar skrumpna, kantstötta och "bäst före"-passerade (men fantastiskt goda) matvaror till magiska måltider. Vilka står till slut som segrande Resterkockar?

Tävling för alla besökare

Alla som besöker festivalen kan vara med och delta i restreceptstävlingen. Där skapar du ett eget recept utifrån en lista av ingredienser, som till exempel ledsna morötter, en slatt soja och en skvätt grädde som passerat bäst-före-datum. Vinnaren får catering för 10 personer från Restaurang Spill. Hämta ett formulär i Resterkockens monter och tävla under dagen, för att ha chans att kamma hem priset.

Cook offen börjar klockan 11:00 och du kan delta i restreceptstävlingen under dagen fram till klockan 15:30. Klockan 16:00 är det prisutdelning. Vi ses på söndag!

Om Resterkocken

Resterkocken riktar sig till grundskolorna i södra och nordvästra Skåne. Kampanjen har som mål att minska matsvinnet i hushållen. Resterkocken är ett initiativ av Sysav, NSR, LSR och Nårab med ägarkommuner samt Kungsbacka, Svenljunga och Kristianstad kommun. www.resterkocken.se