Rekordmycket pantas på Sysavs återvinningscentraler.

Pantrekord på Sysavs återvinningscentraler

Förra året pantades över tio miljoner burkar och flaskor i Pantamera Express-automaterna på Sysavs återvinningscentraler. Donationerna till välgörande ändamål var också rekordhöga.

De senaste tre åren har antalet flaskor och burkar som pantas i storpantmaskinerna Pantamera Express på Sysavs återvinningscentraler mer än fördubblats. Trenden har gått stadigt uppåt de senaste åren - från 5,1 miljoner under 2019 till 10,5 miljoner under 2022.

–Att material kan återvinnas och bli en ny resurs igen är högt prioriterat för Sysav och för att det ska vara möjligt måste vi hjälpas åt. Därför känns det väldigt roligt att vi har så engagerade besökare på våra återvinningscentraler och att återvinningen i detta fall går spikrakt uppåt, säger Patrik Lövgren områdeschef på Sysav.

Sysavs besökare har också varit mer generösa med donationer än tidigare – under 2022 donerades över 300 000 kronor, främst till UNHCR och Radiohjälpen/Musikhjälpen.

Ny storpantmaskin på Norra hamnen återvinningscentral

Redan 2015 fick Sysav sin första storpantmaskin på Norra Hamnen återvinningscentral vilket även var en av Sveriges första. De senaste åren har åldern på maskinen börjat ta ut sin rätt, vilket innebar en del driftstörningar. Så det var med glädje maskinen byttes ut under 2022 – både för personalen men framför allt för våra kunder.

Här finns alla storpantmaskiner på Sysavs återvinningscentraler

• Bunkeflo återvinningscentral, Malmö
  • Gastelyckans återvinningscentral, Lund
  • Norra hamnens återvinningscentral, Malmö
  • Hedeskoga återvinningscentral, Ystad (öppnades 2021)

Fakta

Pantning av 10,5 miljoner flaskor och burkar sparar samma mängd CO2 som en bil skulle släppt ut på 1,5 miljoner mil. Det kan också jämföras med elförbrukning i drygt 700 småhus på ett år eller nästan 1,9 miljoner 5 minuters-duschar.

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.

Anna Annerås

Avdelningschef strategi, kommunikation och hållbarhet 070-1438114