Skånska kommuner utmanas i hållbar livsstil

Skånska kommuner utmanas i hållbar livsstil

Minimeringsmästarna Sysav är en utmaning för hushåll som vill minskapå de onödiga sakerna, utgifterna, stressen och klimatavtrycket. Under nio månader får deltagare inspireras till hur man kan leva mer hållbart och samtidigt utmana både sig själv och andra hushåll.

Sysav söker nu deltagare i Svedala, Lomma och Kävlinge kommun som vill satsa lite extra på miljön genom att på olika sätt minimera sitt hushållsavfall under nio månader. Alla är välkomna att söka alltifrån familjer, pensionärer till studenter. Tävlingen drar igång i september 2023 men rekryteringen börjar idag.

Så går det till

Under nio månader får deltagarna ses på träffar med fyra olika teman: hållbar konsumtion, matsvinn, farligt avfall och textil. Utifrån dessa teman ska deltagarna genomföra olika utmaningar, så som att testa second hand eller laga mat på rester, och samtidigt sprida sina erfarenheter via sociala medier.

- I Sverige konsumerar vi som om det fanns 4,2 jordklot och slänger 467 kg avfall per person varje år. Minimeringsmästarna rolig utmaning som vill inspirera till en mer hållbar livsstil. Under nio månader får deltagarna inspiration, tips och vägledning för att bli den där miljöhjälten som man kanske funderat på att bli, men inte riktigt prioriterat, säger Henrik Sova Christmar, projektledare Sysav.

Ansök till Minimeringsmästarna nu!

Blir du sugen på att delta i Minimeringsmästarna? Alla typer av hushåll kan söka - ensamhushåll, familjer, kollektiv eller par, så länge ni bor i Lomma, Svedala eller Kävlinge kommun.

Hela projektet fokuserar på vilka möjligheter som finns med en hållbar livsstil, snarare än vad man inte får göra. Det ska kännas roligt och enkelt att minska på sitt avfall.

Ansöka via Minimeringsmästarna fram till den 11 augusti.
Vi ser fram emot din ansökan!

Fakta:
Ansökningstid för hushållen i Svedala, Lomma och Kävlinge
: 17 juni – 11 augusti.
Tävlingen pågår under nio månader: september 2023 – maj 2024

Minimeringsmästarna i Lomma, Svedala och Kävlinge kommun arrangeras av Sysav.

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.

Ann Thorén

Projektledare, samarbetsprojekt med Sysavs ägarkommuner Gillar att prata om samarbetsprojekt med Sysavs ägarkommuner 040-6352247