Sysav och IKEA samarbetar för ökat återbruk

Sysav och IKEA samarbetar för ökat återbruk

Från och med den 22 april kan besökare på Sysavs återvinningscentral i Norra Hamnen i Malmö lämna IKEA-produkter för återbruk separat. Insamlingen är en del i att utveckla nya cirkulära affärsmodeller där IKEA kommer att rengöra och laga produkterna för att därefter kunna sälja dem igen på IKEAs Malmövaruhus på Svågertorp.

På Norra Hamnens återvinningscentral avsätts ytor där besökare kan ställa sina uttjänta IKEA-produkter. Möbler och prylar som inte är alltför trasiga ska rengöras och repareras och få ett nytt liv hemma hos någon annan.

- Återbruk är miljömässigt bättre än återvinning - saker ska leva så länge som möjligt i sin ursprungsform. Vårt mål är att öka återbruket, och vi är mycket glada över samarbete med IKEA. Det är just den här typen av samarbeten som är nyckeln till att skapa cirkulära resursflöden i samhället. säger Jakob Sahlén, Miljö- och hållbarhetschef Sysav.

- Om vi ska nå vårt mål att bli cirkulära IKEA år 2030 måste det bli enklare att ge saker man inte längre behöver en andra chans. Mot den bakgrunden är samarbetet med Sysav otroligt viktigt för oss på IKEA. Med det här hoppas vi fånga upp ännu fler möbler som annars hade slängts och kunna erbjuda fler kunder prisvärda second hand-fynd i våra varuhus, säger Tobias Bogefors, varuhuschef på IKEA Malmö.

Produkter som kan lämnas i IKEA-hörnan:

• Bord - matbord, soffbord, skrivbord, sängbord, rullbord
  • Hyllor - bokhyllor, garderober, TV-bänkar, byråer, vitrinskåp
  • Stolar - matstolar, pallar, bänkar, skrivbordsstolar, barstolar
  • Heminredning - ramar, korgar och lådor, lampor, dekoration

Samarbetet mellan Sysav och IKEA är ett test under 3 månader. Därefter ska insamlingen utvärderas och eventuellt förlängas. Den ordinarie insamlingen till återbruk via välgörenhetsorganisationer finns kvar på återvinningscentralerna, tanken är att samarbetet mellan IKEA och Sysav ska vara ett komplement till detta.

Besökare på Norra Hamnens återvinningscentral har sedan tidigare möjlighet att lämna textil, möbler, prylar och byggmaterial till återbruk. Sysav samlade 2021 in 190 000 ton grovavfall via återvinningscentralerna, varav 1055 ton återbruksmaterial.

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.

Anna Annerås

Avdelningschef strategi, kommunikation och hållbarhet 070-1438114