​Bränslecellstillverkaren myFC väljer System Verification som strategisk QA partner

Bränslecellstillverkaren myFCs vision är att göra grön energi tillgänglig för alla överallt, när som helst. Nu inleder de ett strategiskt samarbete med System Verification. Målet är att säkerställa en skalbar produktion till en global massmarknad. ”En potentiell storkund i en spännande sektor," säger Erik Björhäll, CEO på System Verification Sverige.

System Verification får ett funktionsansvar för kvalitetssäkring av mjukvaran i myFCs produkter för mobilintegration. Detta inkluderar rådgivning, planering och genomförande med syfte att stödja myFCs globala tillväxt.

Sebastian Weber, Chief Technology Integration Officer på myFC, kommenterar samarbetet:

”System Verification ska hjälpa oss att bygga upp en modern och effektiv process för kvalitetssäkring, och genomföra de insatser som krävs för att våra produkter ska hålla rätt kvalitet. Deras lösning, inklusive deras team i Bosnien, ger oss fördelar ur både kostnads- och kompetensperspektiv. Jag har erfarenhet av System Verification sedan tidigare, och har stort förtroende för deras kompetens och integritet.”

Erik Björhäll, CEO på System Verification Sverige, kommenterar:

”Vi är mycket stolta över förtroendet och glada att få bidra till utvecklingen av grön energi. Kombinationen av avancerad teknologi och miljöperspektivet passar oss mycket bra.”

myFC startades år 2005 från ett forskningsprojekt på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm. Utmaningen var att bygga en liten, bärbar bränslecell som skulle kunna användas till mobila enheter som smartphones och laptops. Idag har företaget en rad patent och kommersiella produkter. Nästa steg är att ta sig in på en global massmarknad inom sektorn avancerade bränsleceller, Advanced Charging Devices.

Samarbetet mellan myFC och System Verification inleddes i oktober 2018.

Om myFC

MyFC är ett svenskt innovationsföretag, världsledande inom mikrobränsleceller, som utvecklar gröna energilösningar och marknadsför de underliggande tekniska komponenterna och fördelarna med företagets patenterade teknik till smartphonevärlden, powerbanktillverkare och tillverkare (OEM) i fordonsindustrin. myFC lanserade under 2017 produktplattformen JAQ Hybrid, där bränslecell och batteri samexisterar. JAQ Hybrid är företagets tredje vätgasdrivna produkt efter JAQ och PowerTrekk.

MyFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. MyFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolagets Certified Advisor är Avanza Bank. För mer information, besök www.myfcpower.com