​System Verification sluter ramavtal med eHälsomyndigheten

System Verification har i konkurrens med 16 andra anbudsgivare blivit utvald att teckna ramavtal med eHälsomyndigheten gällande tjänster för test av mjukvara. Upphandlingen, som genomförts separat från övrig IT, innebär att System Verification kan vara en oberoende part och leverera ett större värde till eHälsomyndigheten.

eHälsomyndigheten har valt att genomföra sex parallella upphandlingar för IT-tjänster: Utveckling och förvaltning, IT-drift, test, projektledning, arkitektur och IT-säkerhet. Vanligast är att minst utveckling och test kombineras i en gemensam upphandling.

Hamdija Jusufagic, CEO på System Verification kommenterar:

”Vi tolkar detta som en signal på att eHälsomyndigheten ser värdet i en oberoende part för kvalitetssäkring av mjukvara och vi anser att alla IT-upphandlingar borde göras på samma sätt med tanke på den hastighet som samhällskritiska system utvecklas. Det handlar om validering av data, personlig säkerhet, effektivitet i systemen och så vidare. Tillsammans med eHälsomyndigheten kan vi nu bidra till att göra svensk sjukvård både effektivare och säkrare”.

Erik Björhäll, COO på System Verification och ansvarig för upphandlingen, kommenterar:

”Vår styrka är framför allt tung kompetens inom Quality Assurance, vår erfarenhet att arbeta i regelstyrda verksamheter med krav på spårbarhet och uppföljning, och att våra egna processer är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. Vi kan gå in med full kapacitet i de projekt som eHälsomyndigheten kommer att driva”.

eHälsomyndigheten har ansvar för att utveckla det personliga hälsokontot HälsaFörMig och lagra och förmedla de elektroniska recepten i Sverige. De ansvarar också för den nationella läkemedelsstatistiken, förmedlar e-receptuppgifter över nationsgränser och arbetar med att kvalitetssäkra och utveckla infrastrukturen i sjukvården.

Ramavtalet gäller för 7 olika leverantörer. Förra året upphandlade eHälsomyndigheten testtjänster för ett värde på omkring 13,5 MSEK. Avtalsperioden sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning med 1 år i taget upp till två gånger.

• ehälsa
  • ehälsomyndigheten
  • ramavtal
  • erik björhäll

Vi är Sveriges största nischade QA-bolag och experter inom kvalitetssäkring av IT-system. Vi erbjuder analys, kravhantering, test, utveckling och mjukvaruverktyg i ett helhetsåtagande, Managed Services, eller som enskilda konsulttjänster. Vi har även kurser inom krav och test. Våra kunder finns inom bank & finans, IT, telekom, life science, säkerhet, industri, fordon och försvarsindustrin. Vi har kontor i Malmö (HK), Lund, Göteborg, Stockholm, Köpenhamn och Sarajevo. Sedan 2010 är vi kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.