​Taekwondo bygger självtroende i Sarajevo

Välgörenhetsorganisationen Ruku na srce samlar tusentals studenter från universitet i Sarajevo för att hjälpa och glädja utsatta barn och familjer i olika projekt. Ett är att låta barn träna Taekwondo, vilket stärker deras självkänsla. System Verification stöttar initiativet.

Namnet Ruku na srce betyder ”handen på hjärtat” och är en tydlig signal till omgivningen att rannsaka sig själv, vad kan du göra för att hjälpa till? Enligt organisationen Ruku na srce kan alla göra något.

Organisationen startades 2012 av en grupp studenter i Sarajevo. Idag samlar organisationen tusentals studenter från flera universitet för att hjälpa till dels vid deras center, dels i olika projekt. De genomför bland annat klädinsamlingar, delar ut skolmaterial och nyårspresenter, och gör livsmedelspaket till familjer. De driver också större projekt som till exempel att utveckla skolbibliotek och stötta barn som inte har råd med fritidsaktiviteter.

Ett sådant projekt drivs tillsammans med Taekwondo-klubben Korea. Detta projekt kommer System Verification att stötta 2018.

”Vi är mycket glada att inleda ett samarbete med Ruku na srce, som gör ett fantastiskt arbete för utsatta barn och familjer i ett land som fortfarande inte har det sociala skyddsnät vi har i Sverige. Många har det mycket tufft, vilket också innebär att vi med relativt enkla medel kan göra stor skillnad,” säger Charlotte Stridh, marknadschef på System Verification.

Bakgrunden till initiativet att erbjuda barn fritidsaktiviteter är att dessa är mycket dyra i Bosnien och därmed endast möjliga för välbärgade familjer. Projektet med Taekwondo-klubben innebär att System Verification stöttar finansiellt, så att klubben kan köpa in träningsredskap samt att barn från utsatta familjer kan få träna, tävla och få examensbälten. Ungefär 15 barn deltar i projektet och System Verifications medarbetare kommer att vara med på såväl träningar som tävlingar.

”Stödet betyder mycket för barnen, som behöver både stärkt självkänsla och den fysiska aktiviteten. Vi ser att träningen hjälper dem att tro på sig själva och det visar sig till exempel i skolarbetet,” säger Elma Adanalic, som leder organisationen.

System Verification har sedan 2013 haft kontor i Sarajevo. Idag arbetar drygt tjugo personer på kontoret och man siktar på trettio medarbetare under 2018. Bolaget har tidigare genomfört ett hjälpprojekt i Kozarac där man utrustade en datorsal på en skola. Ruku na srce är deras första samarbete med en organisation i Bosnien.

• sarajevo
  • charlotte stridh
  • barn
  • idrott
  • taekwondo
  • välgörenhet
  • bosnien
  • csr

System Verification är Sveriges största oberoende QA-bolag. Vi hjälper våra kunder att realisera sin digitala strategi genom innovativ och effektiv kvalitetssäkring av mjukvara. Vi designar in kvalitet i systemen, vilket skapar långsiktigt hållbara lösningar. Vi erbjuder en komplett QA-portfölj med analys, kravhantering, test, utveckling och mjukvaruverktyg samt utbildning. Vi har kontor i Malmö (HK), Göteborg, Stockholm och Sarajevo. System Verification är certifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015.