T-post är källarprojektet som blev världssuccé

T-post, världens första magasin i t-shirtformat, har vuxit från ett socialt undergroundexperiment av ett gäng killar i Umeå, till ett internationellt varumärke med prenumeranter i över 50 länder. I december firar de sitt 50:e nummer genom att berätta om den påstådda lesbiska staden i Norrland.

Från källarprojekt till internationellt varumärke
Det började som ett lekfullt sidoprojekt under 2004. Efter att ha testat idén om ett t-shirtmagasin bland vänner växte projektet till T-post AB. Nu skickar företaget designade nyheter till tusentals prenumeranter i över 50 länder. Den största marknaden är USA.

Jubileumsnummer om lesbisk stad i Norrland
Inför valet av nyhet till det 50:e numret vänder T-post för första gången blicken tillbaka mot rötterna i Norrland. Enligt kinesiska medier finns det i norra Sverige en stad vid namn Chako Paul City, där invånarna uteslutande består av lesbiska kvinnor. Det fick bli temat för T-posts 50:e t-shirt, som umeådesignern Jessica Eriksson förskönat med en färgsprakande illustration.

Egen produktion av ekologisk bomull
T-post har kontoret i Umeå och samarbetar med designers över hela världen. Varje nummers upplaga tillverkas för de befintliga prenumeranterna vilket gör att det inte överproduceras några nummer och inte går att få tag i ett speciellt nummer i efterhand. För att skapa originella t-shirts plockas en ny designer in för varje nummer och här föredras designers med ett starkt personligt uttryck som inte kopierar någon annans stil.

Miljöaspekten är viktig för T-post. Under 2010 börjar man därför att i egen regi producera t-shirts av ekologisk bomull. T-post är redan i full gång med att minska fraktutsläppen, en del i arbetet är att etablera sig lokalt på de största marknaderna, exempelvis USA där de finns idag.

Pay it forward är filosofin
I samband med jubileumsfirandet lanseras en ny funktion på sajten där T-post ger bort 50 nummer var sjätte vecka då ett nytt nummer släpps. Tvisten är att du inte får behålla t-shirten för dig själv, utan den ska vara en gåva till någon i din närhet.

Fakta om T-post:
T-post bygger på att genom nyhetsartiklar som man bär i form av en t-shirt inspirera till dialog mellan människor. Verktyget är en prenumerationslösning av designade t-shirts med intressanta nyheter från hela världen På t-shirtens insida finns en ny artikel varje nummer samt en text om designern som tolkat artikeln grafiskt.

För bilder eller mer information om T-post besök:
www.t-post.se/press och http://www.t-post.se/about/all-about-t-post

Kontakt: