Enklare för många glutenintoleranta

I Sverige finns många med diagnosen glutenintolerans. Att vara glutenintolerant innebär att inte kunna äta mat med gluten. Detta eftersom tarmluddet i tunntarmen, som ska ta upp näringen i maten, blir skadat av gluten. Gluten finns i vete, korn och råg och består av proteiner. Att få sin diagnos kan för många vara en lättnad över att äntligen få förklaringen till besvär som magproblem, trötthet och annat jobbigt. Men att få sin diagnos, och därmed sluta äta mat med gluten, krånglar också till matlagningen en hel del. Är man dessutom flera i hushållet så gäller det att hålla isär alla matvaror. Tålatejpen är en märkningstejp för dig med glutenintolerans. Du märker själv de varor som är glutenfria, men otydligt märkta, med en grön, glad upplysningstejp "Glutenfri". De varor som innehåller gluten får en röd varningstejp "Innehåller gluten". Även påsen, runt det glutenfria brödet du bakat, märker du innan du fryser in det, så du lätt hittar det. Det är ju roligare att baka och laga mat när man slipper läsa om och om igen på förpackningarna. Tålatejpen finns även för dig som drabbats av mjölkproteinallergi. www.talatejpen.se

• Hälsa, dieter, etc

• allergi
  • allergisk
  • fri från mjölkprotein
  • glutenfri
  • glutenfria livsmedel
  • glutenintolerans
  • innehållsförteckning
  • intolerans
  • mjölkallergi
  • mjölkproteinallergi

Företaget Tålatejpen har funnits i ett par år och har som företagsidé att hjälpa allergiker. I företaget har vi stor erfarenhet av födoämnesallergi och intolerans. Produkten kom till efter ett behov som inte tidigare hade någon lösning. Produkterna säljs via webbshop och även på utvalda mässor.