Vad menas med mjölkallergi?

Många människor som får problem av mjölkprodukter kallar sig mjölkallergiska. Viktigt här är att skilja på orsakerna till problemen. Reagerar man på mjölksockret så kallas det laktosintolerans men är det proteinerna i mjölken som orsakar problemen så är det en mjölkproteinallergi. En person med laktosintolerans kan välja att äta ur det breda laktosfria sortimentet på marknaden och även äta av den mjölkproteinfria kosten. Den som lider av mjölkproteinallergi kan dock INTE äta laktosfri mat eftersom den fortfarande innehåller mjölkproteiner. Därför kan INTE laktosfri mat kallas mjölkfri även om många av ren okunskap kallar den för det. Många som väntar hem gäster handlar hem fel mat eftersom man inte har koll på skillnaden. Därför ska man inte chansa utan fråga sin gäst i förväg för att undvika dessa missförstånd och i värsta fall allvarliga reaktioner. Det är inte troligt att en allergiker skulle ta illa vid sig över att värden är för frågvis innan en bjudning. Ingen vill bli sjuk av den mat man äter. När vi på Tålatejpen tagit fram vår mjölktejp har vi valt att göra den för mjölkproteinallergiker. Upplysningstejpen, den gröna glada, "Fri från mjölkprotein" sätter du på förpackningar till varor i ditt hem som är helt fria från alla mjölkprodukter, efter att du noggrant läst igenom innehållsförteckningen. Detta som en hjälp för dig, din familj, din barnvakt osv. Varningstejpen, den röda stoppvarianten, sätter du på förpackningar till varor som innehåller någon form av mjölk för att varna dig själv och andra. Tålatejpen besparar dig tiden att läsa om och om igen, hjälper dig att se skillnad i kylet, frysen och skafferiet och ger ditt barn trygghet på utflykten med sin sina uppmärkta matlådor/påsar/flaskor. Lycka till önskar vi på Tålatejpen.