TAK öppnar exklusiv cocktailbar med japanska influenser

Den 15:e november slår TAK upp dörrarna till IMA. Det nya konceptet är en exklusiv och nischad cocktailbar som kommer att ligga i anslutning till de övriga takbarerna på Brunkebergstorg 4. Dryckesfilosofin grundar sig i ett gediget bartenderhantverk, med inspiration från Japan.

– Med IMA vill vi fördjupa vår japanska inriktning ännu mer, där sake blir ett naturligt inslag. Gästerna kan förvänta sig en härlig barupplevelse med Stockholms vackraste utsikt, säger Jens Dahlberg, barchef på IMA.

IMA betyder vardagsrum på japanska och är TAK:s senaste satsning. IMA drivs av Jens Dahlberg, barchefen som också är delägare av välrenommerade cocktailbaren 20Hundra5. Det nya konceptet beskrivs som cocktailservering snarare än ”barhäng” då du på IMA bokar bord i förväg och blir serverad exklusiva cocktails.

– Hit ska folk komma för en upplevelse snarare än en snabb öl. Drinkarna kommer att vara inspirerade av japanska smaker och traditionella drycker som Sake, Umeshu och olika Shoshu-destillat som bas. Du kommer att få njuta av en spännande smakupplevelse i en av Sveriges, om inte Nordens, snyggaste roof-top-barer, säger Jens Dahlberg.

Nära samarbete med japansk leverantör

För att lyckas med sin satsning och förankra det japanska på ett tydligare sätt har IMA inlett ett nära samarbete med leverantören Akebono som tillhandahåller ovanliga och exklusiva sprit- och sakesorter. Svenskarna har länge intresserat sig för asiatisk matlagning och med IMA blir de japanska smakerna än mer tillgängliga.

– Intresset för Asien och asiatiska smaker har ökat väldigt mycket i Sverige och har så gjort under lång tid och vi vill följa efter det. Många är dock fortfarande främmande för japansk dryck, som sake till exempel, vilket vi med IMA vill ändra på, säger Jens Dahlberg.

För företag och större sällskap som vill ha en kväll tillsammans i en annorlunda miljö går IMA bra att abonnera, och förutom drinkar erbjuds också mindre rätter i baren. Är man sugen på middag kommer barpersonalen att kunna slussa gästerna vidare till någon av TAK:s restauranger. Restaurangkomplexet TAK i centrala Stockholm öppnade 2017 och drivs av Nordic Hotels & Resorts. Maten består av närodlade nordiska råvaror som tillagas enligt japanska matlagningstekniker.

– Tanken med IMA är att det ska vara som att sitta i ett mysigt vardagsrum och bli serverad cocktails utöver det vanliga. Vi har en tydlig vision med den här satsningen och hoppas att gästerna kommer att tycka det är lika spännande som vi, avslutar TAKs VD Henrik Jakobsen.

Om TAK

TAK drivs av Petter Stordalens hotellgrupp Nordic Hotels & Resorts, tillsammans med bl.a. grannhotellen At Six och Hobo, The Thief Oslo, Copperhill Åre, Yasuragi Hasseludden, Skt Petri Köpenhamn. Hotellen och restaurangerna är en del av Urban Escape Stockholm som växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. 5 fastigheter, 4 gator och 2 torg med kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster.

www.tak.se

Frida Ronge