Akutpreventivmedlet ellaOne® nu receptfritt på svenska apotek

Akutpreventivmedlet ellaOne® nu receptfritt på svenska apotek

Det tidigare receptbelagda akutpreventivmedlet ellaOne® finns nu receptfritt på svenska apotek. Kvinnor får därmed snabbare tillgång till ett akutpreventivmedel som förhindrar fler oönskade graviditeter än akutpreventivmedel som innehåller levonorgestrel.1

Akutpreventivmedel kallas även ofta akut-p-piller eller dagen-efter-piller. Det är för fertila kvinnor i alla åldrar och det fungerar genom att försena eller förhindra ägglossning, så att det inte finns något ägg att befrukta. Akut-p-piller ska tas så snart som möjligt efter oskyddat samlag eller misslyckad preventivmedelsanvändning.1 ellaOne® är det enda orala akutpreventivmedlet som kan förskjuta ägglossningen strax innan ägglossningen, då risken att bli gravid är som störst, och nu finns det receptfritt på svenska apotek.1

– Det här ökar tillgängligheten och chanserna att fler får tag i det så snart som möjligt efter oskyddat samlag. Det är viktigt då sannolikheten att förhindra oönskade graviditeter med akut-p-piller sjunker ju längre tiden går efter ett oskyddat samlag. Andra alternativ som kan användas akut är kopparspiral och akut-p-piller med levonorgestrel, säger Kristina Gemzell-Danielsson, professor i obstetrik och gynekologi på Karolinska Institutet i Solna.

ellaOne® ska tas så snart som möjligt och inte senare än 5 dygn efter oskyddat samlag eller misslyckad preventivmedelsanvändning.¹ Tas det inom 24 timmar efter oskyddat samlag så kan ellaOne® förhindra fler oönskade graviditeter än akut-p-piller med levonorgestrel.1 I en nyligen utförd studie visar man att 88 procent av kvinnor som använt akut-p-piller gjorde det inom 24 timmar. 2

Idag finns två typer av akut-p-piller på marknaden, en innehållande levonorgestrel som lanserades första gången år 2001 och en innehållande ulipristalacetat (ellaOne®), som blev tillgängligt 2009. Till skillnad från andra akut-p-piller har ellaOne® utvecklats särskilt som ett akut-p-piller.

Fakta

ellaOne® ska tas så snart som möjligt och inte senare än 120 timmar (5 dygn) efter oskyddat sex eller misslyckad preventivmedelsanvändning.1

ellaOne® avbryter inte en pågående graviditet1 och skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.

ellaOne® har en säkerhetsprofil som liknar den för akutpreventivmedel med levonorgestrel. De vanligast rapporterade biverkningarna är huvudvärk, illamående, buksmärtor och dysmenorré.1

Ammande kvinnor bör informeras om att de efter användning av ellaOne® måste pumpa ut och kassera bröstmjölk i en vecka innan de kan amma igen.1 Läs bipacksedeln och kontakta gärna vårdpersonal för frågor om akutpreventivmedel.

För mer information, vänligen kontakta:

Katarina Hamnström, medicinsk direktör på Takeda Pharma AB

Telefon: +46 (0)72 398 12 05

Mail: katarina.hamnstrom@takeda.com

Referenser:

1. ellaOne produktresumé januari 2015

2. Nappi et al. Use of and attitudes towards emergency contraception: A survey of women in five European countries, Eur Journal of Contraception and Reproductive Health Care. 2014; 19(2): 93-101.

Takeda är ett globalt läkemedelsbolag präglat av stark lokal närvaro. Vi finns representerade i ett 70-tal länder där vi strävar efter att arbeta i nära partnerskap med vården. Takeda utvecklar och marknadsför såväl receptfria som receptbelagda läkemedel. Våra terapiområden inkluderar hjärta/kärl, metabola sjukdomar, gastroenterologi, onkologi, CNS-sjukdomar, inflammatoriska och immunologiska sjukdomar, lungsjukdomar och smärta. Genom världsledande forskning förbättrar vi patienters hälsa och erbjuder innovativa lösningar för vården. Företaget har omkring 32 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Osaka, Japan. Det svenska huvudkontoret finns i Solna och har ett 40-tal medarbetare. Läs mer på www.takeda.se

HRA Pharma är ett privatägt europeiskt läkemedelsföretag som designar produkter, utrustning och supporttjänster inom olika hälsonischer och gör dem tillgängliga för läkare och patienter över hela världen. Företaget är inriktat på att identifiera nya terapeutiska behov inom områdena reproduktiv hälsa och endokrinologi. Med innovativa marknadslösningar och socialt medvetna program arbetar de för att främja en sund styrning av läkemedel och sjukdomar. Med huvudkontor i Paris och med dotterbolag i hela Västeuropa, har HRA Pharma byggt ett starkt nätverk inom forskning, utveckling, tillverkning, distribution och med frivilligorganisationer, vilket har gjort det möjligt att tillmötesgå kritiska patientbehov och förbättra patienters hälsa i över 80 länder över hela världen. Läs mer på http://www.hra-pharma.com