Bättre cancervård när patientperspektivet tas tillvara

Idag får var tredje svensk en cancerdiagnos någon gång i livet. De medicinska resultaten håller världsklass, men cancervården kritiseras för att lida brist på kontinuitet, för dålig samordning och för att sakna patientperspektiv. Den personcentrerade vården är på väg att få ett genombrott inom svensk sjukvård. Frågan är om det också kan påverka cancervården i rätt riktning.

Den 30 juni arrangerar Dagens Medicin och Takeda ett Almedalsseminarium om betydelsen av personcentrerad vård för cancervården. Inger Ekman är professor vid Sahlgrenska akademin och föreståndare för GPCC, Europas enda forskningscentrum för personcentrerad vård vid långvariga sjukdomstillstånd, och leder ett europeiskt konsortium som ska förslå en utvecklingsplan för framtidens hälso- och sjukvård inom EU. Professor Ekman har tittat på vinsterna med personcentrerad vård och har framförallt studerat internmedicinsk verksamhet, men resultaten är tillämpbara inom all vård och omsorg. Inom GPCC pågår ett 30-tal projekt som utvärderar och beskriver personcentrerad vård vid en rad långvariga tillstånd.

– Det vi ser nu är att fler och fler förstår vinsterna och vill gå över till en mer personcentrerad vård, inte bara här i Sverige utan också i övriga Europa. Våra resultat talar sitt tydliga språk och visar att när patienter involveras i vård och behandling mår de bättre, och det påverkar vårdresultaten, säger Inger Ekman.

Personcentrerad vård är ett partnerskap mellan patienter, eventuellt anhöriga och professionella vårdgivare och utgår från patientens berättelse, som skrivs ner på ett strukturerat sätt. Då patienten får större möjligheter till inflytande och insyn, och blir delaktig både i planering och utformning av vården, frigörs resurser.

– Det är flera vinster med det här. Patientnyttan ökar, vårdkvaliteten ökar och dessutom vet vi från flera olika studier att kostnaderna minskar, så tvärtom mot vad många tror frigör det resurser, säger Inger Ekman. Inger tillägger att en utmaning är att personalen ofta säger att ”vi ger redan personcentrerad vård, vi behöver inte ändra oss”, och en annan utmaning är att ersättningssystem och incitament behövs som premierar detta.

Paneldeltagare är: Emma Henriksson (KD), riksdagsledamot ordförande, Socialutskottet; Christoffer Bernsköld (S), regionråd, Region Östergötland; Elisabeth O Karlsson, verksamhetschef, Cancercentrum Norrlands Universitetssjukhus; Inger Ekman, professor och föreståndare, Centrum för personcentrerad vård; Margareta Albinsson, utvecklingsstrateg, Region Skåne och Else-Britt Jarfelt, patientföreträdare. Moderator är Christina Kennedy, chefredaktör på Dagens Medicin.

Journalister hälsas välkomna. Föranmälan krävs, men kan göras med kort varsel.

Kontakta då Carl-Johan Glans på 070- 370 50 10.

Tid och plats

30 juni 2015, kl. 11.40-12.30 med efterföljande japaninspirerat lunchmingel

Burmeisters bakficka

Tage Cervinsgata 8, Visby

För praktisk information och för eventuella intervjuer med paneldeltagare kontakta

Carl-Johan Glans på 070- 370 50 10.

Linn Mandahl Skepp,

VD Takeda Pharma AB

Linn.Mandahl-Skepp@takeda.com

Takeda är ett globalt läkemedelsbolag präglat av stark lokal närvaro. Vi finns representerade i ett 70-tal länder där vi strävar efter att arbeta i nära partnerskap med vården. Takeda utvecklar och marknadsför såväl receptfria som receptbelagda läkemedel. Våra terapiområden inkluderar hjärta/kärl, metabola sjukdomar, gastroenterologi, onkologi, CNS-sjukdomar, inflammatoriska och immunologiska sjukdomar, lungsjukdomar och smärta. Genom världsledande forskning förbättrar vi patienters hälsa och erbjuder innovativa lösningar för vården. Företaget har omkring 32 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Osaka, Japan. Det svenska huvudkontoret finns i Solna och har ett 40-tal medarbetare. Läs mer på www.takeda.se