Historiskt beslut av Europeiska kommissionen ger cirka 120 miljoner kvinnor i hela EU receptfri tillgång till akut-p-pillret ellaOne®.

Paris, 8 januari 2015 – HRA Pharma meddelar idag att akut-p-pillret ellaOne® (ulipristalacetat, 30 mg) godkänns för receptfri försäljning på apotek i hela EU. Aldrig tidigare har ett beslut för något oralt preventivmedel gjorts gällande för hela EU samtidigt och därför kan beslutet anses historiskt. Drygt 120 miljoner kvinnor över hela Europa1 får nu tillgång till akut-p-pillret utan att behöva recept från förskrivande läkare.

– Det är positivt att alla kvinnor i Europa nu får fler läkemedel att välja på. ellaOne är effektivt ända upp till fem dygn efter oskyddat samlag och är väl beprövat, säger Katarina Hamnström, medicinskt ansvarig på Takeda som marknadsför ellaOne® i Sverige.

Beslutet grundar sig i ett positivt yttrande från den europeiska läkemedelsmyndighetens (EMA) vetenskapliga kommitté för humanläkemedel (CHMP), som anser att ellaOne® fungerar bäst de första 24 timmarna efter oskyddad sex, och anses säkert för användning utan recept2. Fler än tre miljoner kvinnor i 70 länder har använt ellaOne® sedan godkännandet 2009.

– Det är mer effektivt än befintliga alternativ om det tas inom 24 timmar efter oskyddat sex3 eftersom det har visat sig fungera bäst när risken att bli gravid är som störst, det vill säga precis innan ägglossning4, säger Erin Gainer, VD för HRA Pharma.

Trots utbredd användning av traditionella preventivmedel så är fortfarande cirka 44 procent av alla graviditeter i Europa oplanerade5. I en stor europeisk undersökning av över 7 000 sexuellt aktiva kvinnor uppgav 30 procent att de hade haft oskyddad sex minst en gång under de senaste tolv månaderna, trots att de inte ville bli gravida6.

– Dagens beslut är ytterligare bevis på det behov som finns att kunna erbjuda kvinnor en förbättrad tillgång på den typen av akut-p-piller som ellaOne® representerar, säger Katarina Hamnström.

Från och med nästa månad, februari 2015, kommer receptfritt ellaOne® finnas tillgängligt på apotek i flera europeiska länder. Introduktionen av det receptfria ellaOne® pågår i hela EU under resten av året och förhoppningen är att det finns på svenska apotek till sommaren.

Katarina Hamnström, medicinsk direktör på Takeda Pharma AB

Mail: katarina.hamnstrom@takeda.com

Mediakontakt:

Julian Barlow - PR för HRA Pharma

Mobil - +44 (0) 7747 852070

Direkt - +44 (0) 1628 857979

Email – julian@barlowcomms.co.uk

Mediaresurser tillgängliga på http://media.ellaone.com/

Referenser:

1. United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Populations division (2013). World population prospects: The 2012 Revision

2. EMA press release, november 2014

3. Glasier A et al. Ulipristal acetat versus levonorgestrel for emergency contraception: a randomized non-inferiority trial and meta-analysis. Lancet 2010;375:555–62

4. Brache V et al. Ulipristal acetate prevents ovulation more effectively than levonorgestrel: analysis of pooled data from three randomized trials of emergency contraception regimens. Contraception 2013;88:611–18.

5. Guttmacher Institute. Sedgh, et al. Intended and Unintended Pregnancies Worldwide, 2014

6. Nappi et al. Use of and attitudes towards emergency contraception: A survey of women in five European countries, Eur Journal of Contraception and Reproductive Health Care. 2014; 19(2): 93-101.

Takeda är ett globalt läkemedelsbolag präglat av stark lokal närvaro. Vi gick samman med Nycomed 2011 och finns representerade i ett 70-tal länder där vi strävar efter att arbeta i nära partnerskap med vården. Takeda utvecklar och marknadsför såväl receptfria som receptbelagda läkemedel. Våra terapiområden inkluderar hjärta/kärl, metabola sjukdomar, gastroenterologi, onkologi, CNS-sjukdomar, inflammatoriska och immunologiska sjukdomar, lungsjukdomar och smärta. Genom världsledande forskning förbättrar vi patienters hälsa och erbjuder innovativa lösningar för vården. Företaget har omkring 30 500 anställda. Huvudkontoret ligger i Osaka, Japan. Det svenska huvudkontoret finns i Solna och har ett 40-tal medarbetare. Läs mer på www.takeda.se

HRA Pharma är ett privatägt europeiska läkemedelsföretag som designar produkter, utrustning och supporttjänster inom olika hälsonischer och gör dem tillgängliga för läkare och patienter över hela världen. Företaget är inriktat på att identifiera nya terapeutiska behov inom områdena reproduktiv hälsa och endokrinologi. Med innovativa marknadslösningar och socialt medvetna program arbetar de för att främja en sund styrning av läkemedel och sjukdomar. Med huvudkontor i Paris och med dotterbolag i hela Västeuropa, har HRA Pharma byggt ett starkt nätverk inom forskning- och utveckling, tillverkning, distribution och med frivilligorganisationer, och det har gjort det möjligt att tillmötesgå kritiska patientbehov och förbättra patienternas hälsa i över 80 länder över hela världen. Läs mer på http://www.hra-pharma.com