Vatroslav Mateljic, vd Takeda Sverige

​Takeda och Shire nu juridiskt ett företag

Idag är integrationen mellan Takeda och Shire avslutad och alla företagets verksamheter i Sverige är nu samlade i Takeda Pharma AB. Sammanslagningen med Shire har pågått sedan januari 2019. Det nya Takeda Pharma AB är nu ett av Sveriges största läkemedelsbolag.

Planerna på sammanslagning mellan Shire och Takeda presenterades den 7 maj 2018 och affären var godkänd och genomförd den 7 januari 2019. Efter ett intensivt integrationsarbete agerar vi från och med den 1 oktober 2020 juridiskt som ett företag i Sverige – Takeda Pharma AB.

– Det har varit inspirerande att gemensamt utveckla en organisation som drar nytta av respektive företags allra starkaste sidor. I och med att sammanslagningen nu är klar är vårt företag en av de ledande aktörerna globalt inom Specialty Care och Rare Disease samt ett av de tio största läkemedelsföretagen. Jag är ytterst stolt över att få leda ett företag med så många passionerade människor som varje dag arbetar målinriktat med patientens behov i centrum, för att utveckla verksamheten, säger Vatroslav Mateljic, vd Takeda Sverige.

Takeda fokuserar forskning och utveckling kring fyra terapiområden – onkologi, gastroenterologi (GI), neurovetenskap och särläkemedel, inkluderat vissa R&D-investeringar specifikt inriktade mot plasmahärledda terapier och vacciner.