Round Table-diskusson om hur man kan arbete mot ett renare Östersjön.

Nyhet -

Tallink Silja är på plats i Almedalen och driver debatten om ett renare Östersjön

Under årets Almedalsvecka bjöd Tallink Silja in näringsliv, politik och akademi till diskussion om hur man tillsammans kan arbeta mot ett renare Östersjön. Deltog i debatten gjorde bland annat WWF och World Maritime University.

När Tallink Silja bjöd in till diskussion om Östersjöns framtid ombord M/S Silja Europa i Visby hamn deltog en rad viktiga aktörer, bland annat Håkan Wirtén, Generaldirektör för WWF och professor Olof Lindén från World Maritime University. På plats ombord färjan var också Boriana Åberg (M) och Lotta Finstorp (M) från riksdagens trafikutskott samt Marianne Pettersson (S) från riksdagens miljö- och jordbruksutskott.

”Vi som deltog i samtalet här i Almedalen är alla nyckelspelare som verkar på och i anslutning till Östersjön. Tillsammans måste vi arbeta för att debatten kring Östersjöns framtid ska lyftas som en av de viktigaste miljödiskussionerna i Sverige”, säger Marcus Risberg, VD för Tallink Silja.

En faktor som enade deltagarna var vikten av konsumentmakt och hur konsumenternas krav och förväntningar på företagen kan driva arbetet med hållbarhetsfrågor framåt. Här menade Håkan Wirtén från WWF att politiken bör sätta ner foten och påskynda utvecklingen med lagstiftning. Olof Lindén från World Maritime University varnade för en alltför långsam regleringsprocess på europeisk nivå och hänvisade specifikt till Barlastkonventionen som förhandlades fram under tio år, blev klar 2014 och trädde i kraft först 2017.

”När den trädde ikraft var den redan föråldrad. Om det ska ta 25 år från det att ett problem upptäcks tills vi har ett regelverk på plats är vi riktigt illa ute”, menade Olof Lindén.

”Det behövs champions inom näringslivet – företag som går före och visar vägen”, fortsatte han. ”Dessa företag bör bestämma sig för att uppnå vissa mål och trampa upp nya stigar innan ett nytt regelverk är etablerat”.

En annan fråga som enade deltagarna var att ny teknik och hållbara innovationer inom bland annat elektrifiering skulle kunna spela en större roll än vad det gör i nuläget. Marcus Risberg lyfte här fram de kostnader som idag är förenade med att utrusta existerande fartyg med nya hållbara drivmedelslösningar som exempelvis LNG-drift.

”Dessa kostnader utgör idag ett hinder för både större och mindre aktörer att vara steget före ett nytt regelverk”, berättar Marcus Risberg.

”Tallink Silja utökade redan förra året sin flotta med det LNG-drivna fartyget Megastar som trafikerar linjen Tallinn till Helsingfors men är man en mindre aktör kan en sådan investering vara tuff”, fortsätter han.

Diskussionen avslutades med en uppmaning till ökat samarbete med ett tydligt gemensamt mål och ett större kunskapsutbyte mellan sjönäringen och politiken.