Tallink logga

Tallink ändrar koncernens utdelningspolicy och avser att minska bolagets aktiekapital

Tallink Grupps styrelse beslutade idag om komplettering av koncernens utdelningspolicy. Beslutet innebär att bolaget framöver avser utdelningar på 0,05 euro per aktie om bolagets finansiella resultat tillåter detta.

Tallink Grupp ändrade sin utdelningspolicy i maj tidigare i år och meddelade i sin första kvartalsrapport för 2018 att koncernen avser att öka minsta utdelning från och med 2019 från nuvarande 0,02 EUR till 0,03 EUR.

Utöver ändringarna gällande koncernens utdelningspolicy gav koncernens Supervisory Board i går även styrelsen i uppdrag att utarbeta ett förslag till bolagsstämman 2019 om att minska bolagets aktiekapital med minst 7 cent per aktie. Syftet med minskningen är att förbättra bolagets kapitalstruktur.

"Besluten från Tallink Grupps Supervisory Board och styrelsen är goda nyheter för våra aktieägare. Tallink vill erbjuda bra utdelning och långsiktig säkerhet för såväl nuvarande som framtida aktieägare. Vårt budskap till dem som redan äger Tallink Grupp aktier på Tallinnbörsen och till dem som snart kan förvärva Tallink Grupp aktier på Helsingforsbörsen är tydligt - Tallink är det rätta valet och det är definitivt värt att investera i Tallink", säger Paavo Nõgene, vd Tallink Grupp.

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 14 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har 7200 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland. Under 2017 reste 9.7 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter.

Katri Link

Kommunikationsdirektör, Tallink Grupp Talesperson för Tallink Grupp +372 5304 2121