Tallink Grupps fartyg Silja Serenade, foto: Marko Stampehl

Tallink Grupps fartyg Silja Serenade, som trafikerar linjen Stockholm-Helsingfors, går på dockning på Nådendal varv för nödvändigt underhåll

Tallink Grupps fartyg Silja Serenade, som för närvarande är i Helsingfors, avstängd från trafik på grund av corona-epedemin och reserestriktionerna, skickas nästa vecka till Nådendal varvet (Turku Repair Yard, BLRT) för nödvändiga underhållsarbeten. De tekniska arbeten som krävs för fartygets klassförnyelse, planerades ursprungligen till hösten, men har tidigarelagts eftersom fartyget inte är i drift och inväntar att passagerartrafiken mellan Sverige och Finland återupptas och undantagstillståndet upphör.

Fartyget kommer att vara på Nådendal varvet mellan 20-30 april 2020 och under dockningen genomförs ordinarie underhåll av fartygets skrov, utbyte av några av fartygets rörledningar samt en del elektriska arbeten. Uppgraderingar i passagerarutrymmena ingick inte i de ursprungliga planerna för höstens dockning och inga sådana uppgraderingar kommer heller att genomföras under denna dockning.

”Eftersom några av våra fartyg för närvarande har ställts i hamn under nuvarande krisperiod, använder vi denna vilopaus på bästa sätt och tidigarelägger planerade dockningar. Vi är tacksamma för att våra partners på BLRT, som driver Turku Repair Yard, är flexibla och kan hjälpa oss på så kort varsel, så att nödvändiga arbeten blir klara innan reserestriktionerna upphävs och våra fartyg kan återvända till sina ordinarie rutter”, säger kapten Tarvi Carlos-Tuulik, Chef på Fartygsoperativa avdelningen, Tallink Grupp.

Alla fartyg måste genomgå regelbundna inspektioner av skrovet och tekniskt underhåll minst två gånger inom en fem års-period och den maximala tiden mellan de två dockningarna kan inte överstiga 36 månader. Silja Serenades dockning planerades ursprungligen att genomföras i november i år och fartyget skulle vara borta från Helsingfors-Stockholm-rutten i tio dagar. Att dockningen nu tidigarelagts och fartygets ställts i hamn, gör att det blir mindre störningar för passagerarna på denna rutt i höst.

AS Tallink Grupp är ett av de ledande företagen inom person- och godstransport i norra delen av Östersjöregionen. Företaget äger 14 fartyg och bedriver färjetrafik på sju rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har fler än 7 000 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Ryssland och Tyskland. Under 2018 transporterade Tallink Grupp 9,8 miljoner resenärer och fraktade ungefär 380 000 fraktenheter gods. Tallink Grupps aktier är noterade på Tallinn Stock Exchange och Nasdaq Helsinki Stock Exchange.

Ebba Karlsson

Presskontakt Kommunikatör, Tallink Silja Line +46 70-227 49 69