De grundar insamling av lantbruksplast i Finland.

Tama Scandinavia har tillsammas med åtta andra aktörer gått ihop och grundat Maatalousmuovien Kierrätys OyFinlands första, rikstäckande insamling av lantbruksplast.

Företaget, vars namn betyder Återvinning av Lantbruksplast AB, är ett initiativ från tillverkare, importörer och försäljare. Det ska koordineras som ett dotterbolag av Finlands Returplast AB och är ett sätt att ta ansvar för en rad lantbruksprodukter:

• Balsträckfilm
  • Silofilm
  • Pressgarn
  • Rundbalsnät
  • Täckfilm av siloväggar
  • Plast från handelsträdgårdar

”Som leverantörer jobbar vi med hela värdekedjan: plastminskning, återvinning och insamling. Alla tre stegen hänger ihop för en hållbar helhet. Därför är detta ett väldigt viktigt initiativ", säger Petri Hannukainen, Commercial Manager på Tama.

Tills nu har finska lantbruksplaster samlats in och återvunnits mera på en lokal nivå och projektbaserat tex av föreningar och förbund, samt vissa företag. Lantbruksplasten i Finland har ännu ingen egen lagstiftning så initiativet är frivilligt.

”Det är viktigt att vi i miljöfrågor inte bara gör vad lagen kräver, utan är redo att göra lite mer”, berättar hållbarhets- och utvecklingsdirektör Mats Albäck från Ab Rani Plast Oy.

Det nya företaget vill gärna vara med i de etablerade projekten och nyttja redan utvecklade verksamhetsmodeller. 2023 kommer bestå i att planera den operativa verksamheten och insamlingen startar under 2024.

Planeringen täcker bland annat; val av vilka plastgrupper som ingår i första steget av insamlingen, hur man ska arrangera insamlingen med dithörande sorteringsanvisningar och hurdana kostnaderna kommer att bli.

”Sannolikt kommer det att arrangeras så kallade pop-up-insamlingsställen på olika orter och områden, där lantbruksproducenterna kan lämna sin plast. Alternativt har det diskuterats en modell där plasten hämtas från gården baserat på ett beställningssystem. Det nya företaget konkurrensutsätter processerna och väljer de mest kostnadseffektiva lösningarna”, säger Mika Surakka, VD för Finlands Returplast Ab.

De nio initiativtagarna är:

• Tama Scandinavia AB
  • Ab Rani Plast Oy
  • Lantmännen Agro Oy
  • Hankkija Oy
  • Finnlacto Oy
  • Piippo Oyj
  • Trioworld Oy
  • Teollisuushankinta TH Oy
  • Agro-Tuonti Oy

• jordbruk
  • återvinning
  • rundbalsnät
  • rundballenet
  • paalausverkot
  • round bales
  • hållbart lantbruk

Tama är Skandinaviens ledande leverantör av rundbalsnät och pressgarn. Med fokus på premiumlösningar som gör lantbruket mer effektivt och hållbart.

Petri Hannukainen

Presskontakt Commercial Manager +46 (0)31-7109285