Ett steg närmare Halitos'ens gåta

Halitos - eller dålig andedräkt i folkmun - beror på bakterier i munhålan som skapar lättflyktiga svavelföreningar. Då uppstår den generande doften av ”ruttna ägg”.

Först nu har forskare identifierat vilka av munhålans många bakterier som orsakar obehaget. En kinesisk-amerikansk studie, publicerad i Tandläkartidningen, visar att bakterier av släktena Prevotella och Leptotrichia kan kopplas till dålig andedräkt. Besläktade bakterier som Hemophilus och Gemella motverkar istället odör.

Sajten 1177.se,  Sveriges Kommuner och Landstings officiella hälso- och sjukvårdsrådgivning, skriver följande:

”Halitos kan behandlas med bra resultat. Man kan själv förebygga dålig andedräkt genom att hålla rent i munnen, till exempel med tandborste, tandtråd och tungskrapa. Att äta och dricka regelbundet är viktigt för salivproduktionen. Det finns också salivstimulerande medel och munsköljningsmedel på apotek som kan hjälpa. Man kan få hjälp med sina problem av en tandläkare eller tandhygienist. Den vanligaste behandlingen är skrapning av beläggningar på tungan som inte brukar göra ont. Man kan också få hjälp med noggrann rengöring av tänderna och råd om hur man själv kan göra för att få rent".

Det finns olika medel som tar hand om svavelföreningarna, av vilka SB 12 är det mest kända. Det finns både som munsköljningsmedel och tuggtabletter. Dessa medel innebär inte att man kan bortse från rekommendationen om noggrann rengöring – den mellan tänderna är viktigast – men de ger ändå hopp om snabb hjälp för dem som har detta problem.

- Till citatet från 1177.se bör fogas att viss mat, infekterade halsmandlar och bihåleinfektioner också kan ge dålig andedräkt. God hjälp finns med andra ord att få. Ta gärna upp ämnet nästa gång vi ses, om du upplever halitos som ett problem, kommenterar Calle Hagman, tandläkare i Åsa.

Calle Hagman är estetiskt inriktad tandläkare och bloggar regelbundet på www.callehagman.se/calles-blogg

• halitosis
  • dålig andedräkt

• Kungsbacka

Calle Hagman är en tandläkare i Åsa med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvårdFölj oss på Facebook!