Riskerna med fluor ökar och nyttan minskar

Det finns inget som talar för att fluorid minskar kariesangreppen, skriver Tandvårdsskadeförbundet. Forskning som visar fluors risker ökar däremot och det handlar om allt från cancer till hormonstörningar och påverkan på hjärnan.

Riskerna är så stora att det på barnens tandkrämstuber med fluor varnas för nedsväljning, trots lägre fluorhalt än i vuxentandkräm.

Trots riskerna har Malmö högskola fått klartecken att ge barn på fyra orter i södra Sverige fluor inblandat i mjölk. Allvarligt är att ingen information ges till föräldrar om riskerna för cancer (1), hormonstörningar (2), neurologiska problem (3,4), enzymstörningar (5) eller emaljskador och inlagring i skelettet (6).

Inte heller kontrolleras drickvattnet eller andra källor för fluorintag. En del barn kan få farligt höga halter om samtliga källor läggs ihop (7).

Fluors kariesförebyggande effekt är om den existerar mycket liten. Däremot är det väl känt att skillnaden mellan en eventuellt svagt positiv halt fluorid är väldigt nära den halt som ger direkta skador.

˗ Vi anser att forskarna åtminstone ska redovisa riskerna, när man använder känsliga barnkroppar för sina experiment, säger Margaretha Molius ordförande i Tandvårdsskadeförbundet. Åldersgruppen i detta försök är precis den som i en undersökning gav ökad risk för bencancer och det är inte etiskt försvarbart att nonchalera detta, konstaterar hon.

Bättre kost i förskolan och skolan plus kostinformation till föräldrarna är med all säkerhet både bättre och mindre riskabelt än att tillsätta fluor i mjölk eller tvinga barnen att skölja munnen med skadligt fluor.

- Till och med Tandläkartidningen har redovisat att fluorsköljningsmedel inte ger minskade kariesangrepp (8), säger Margaretha Molius.

Media slår upp ett helt osannolikt fall och påstår att fluor i tandkrämen skulle klara att hålla tänderna friska på en tvååring, som uppenbart fått problem med emaljen. De skadorna har sannolikt uppkommit antingen av dålig kost eller av för mycket fluor i dricksvattnet.

Tandvårdsskadeförbundet anser att både tidningar och odontologer borde redovisa en riktig analys om riskerna istället för att hålla en intet ont anande mamma som gisslan i fluordramat.

Mer information:

Margaretha Molius, ordförande (Tel 0520-423107)

Ann-MarieLidmark, förbundssekreterare (Tel 070 7427957)

REFERENSER

1. www.svd.se/nyheter/inrikes/fluor-i-dricksvattnet-kan-ge-cancer_498843.svd

2.Zhou, Y, Quiu, Y, He, J, Chen, X, Ding, Y, Wang, Y & Liu, X (2013). The toxicity mechanism of sodium fluoride on fertility in female rats. Food and Chemical Toxicology. 62;556-572

3. Mullenix, PJ, Denbesten, PK, Schunior, A & Kernan, WJ (1995). Neurotoxicologyand Teratology. 17(2); 169-177

4. Grandjean, P& Landrigan, P (2014). The Lancet Neurology. 13(3); 330-338

5. Gutierrez-Salinas, J, Garcia-Ortiz, L, Morales Gonzalez, JA et al (2013). In Vitro Effect of Sodum Fluoride on Malondialdehyde Concentration and on Superoxide Dismutase, Catalase, and Glutatione Peroxidase in Human Erytnrocytes. The Scientific World Journal. 2013(2013). Article ID 864718 (http://dx.doi.org/10.1155/2013/864718 )

6. www.slv.se/sv/grupp1/Dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Fluorid/

7. Augustsson, A & Berger, T (2014). Assessing the risk of an exess fluoride intake among Swedish children in households with private wells – expanding static single-soource methods to a probabilistic multi-exposure-pathway approach. EnvironmentInternational. 68; 192-199.

8.

www.tandlakartidningen.se/internationell-fackpress/munskoljmedel-fungerar-inte-som-kariesskydd-2/

www.tf.nu

• tandvård