Reinfeldt manas ta sitt ansvar inför FN-möte om förebyggbara sjukdomar

Åtta organisationer med engagemang för berörda sjukdomsgrupper – Tankesmedjan Tobaksfakta, Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden, Svenska Diabetesförbundet, IOGT-NTO, Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet, Svenska Läkaresällskapet och Svensk Sjuksköterskeförening – skriver i ett brev till statsminister Fredrik Reinfeldt att FNs initiativ till kamp mot icke smittsamma sjukdomar kräver ett tydligt politiskt ledarskap – både globalt och nationellt.

FN kallar världens ledare till ett toppmöte i samband med Generalförsamlingen den 19-20 september för att initiera åtgärder mot så kallade icke smittsamma sjukdomar (non-communicable diseases, NCD). De fyra stora sjukvårdsgrupperna cancer, hjärt-kärlsjukdom, diabetes och kronisk lungsjukdom ligger bakom två av tre dödsfall globalt. Särskilt i utvecklingsländerna ökar denna börda på sjukvårdssystem och samhällsekonomi och utgör en icke hållbar utveckling.

Men den utvecklingen kan hejdas. En mycket stor del av dessa sjukdomar orsakas av ogynnsamma levnadsvanor – förutom tobaksbruk som den största och gemensamma faktorn – pekar FN på skadligt bruk av alkohol, brist på fysisk aktivitet och olämplig kost. Att förebygga dessa sjukdomar kräver därför breda och långsiktiga samhällsinsatser som många gånger måste bygga på politiska beslut.

Förhandlingarna om en politisk deklaration som avser mål och åtgärder som toppmötet kan anta har bromsats upp, inte minst på grund av motstånd från EU och USA. Utfallet av toppmötet riskerar därför att bli begränsat.

– Vi som är engagerade i arbetet kring dessa sjukdomsgrupper vill inte acceptera denna brist på politisk insikt och vilja, säger Göran Boëthius, ordförande i Tankesmedjan Tobaksfakta. Vi har därför tillsammans skrivit till statsminister Fredrik Reinfeldt och påpekat behovet av politiskt ledarskap i den här processen.

– Vi vill att Sverige som ett privilegierat land agerar kraftfullt för att stödja processen inför och under toppmötet. Vi vill att Sverige visar att man ser potentialen i FNs initiativ också genom att på mötet vara representerad på ministernivå.

Vi åtta organisationer som har undertecknat brevet har kunskap och känner de evidensbaserade metoderna att angripa problemen. FN pekar på WHOs Tobakskonvention från 2003 som en god förebild för en bred och långsiktig åtgärdsstrategi. Världshälsoförsamlingen har också antagit strategier avseende ökad fysisk aktivitet, hälsosam kost och skadligt bruk av alkohol.

Även om utvecklingen är mest alarmerande i utvecklingsländerna är behovet av åtgärder även nationellt mycket stort. Kunskapen finns om de enorma samhällskostnader dessa sjukdomar orsakar. Att förebygga förebyggbara sjukdomar borde vara en självklarhet i ett upplyst samhälle – till gagn för vård av de sjukdomar som är svårare att förebygga. Förutom att minska mänskligt lidande och utanförskap borde det vara av intresse för en regering som vill ha ordning på finanserna.

• Ekonomi, finans

Tankesmedjan Tobaksfakta är en partipolitiskt och kommersiellt oberoende ideell förening för kunskapsförmedling, opinionsarbete och  informationsspridning på tobaksområdet. Vår framtidsversion är ett tobaksfritt samhälle.

Göran Boëthius

Presskontakt Styrelseledamot och opinionsbildare Tobakspolitik och hälsa 0706425117