Exportsucce för ny membranpump

Under de senaste årtiondena har pumptillverkaren Tapflo framgångsrikt utvecklat den traditionella membranpumpen. En smart konstruktion med låga drift- och underhållskostnader har idag gjort pumpen till en försäljningssuccé både i Sverige och på den internationella marknaden.

Sedan starten på 80-talet har Tapflo importerat membranpumpar och andra pumpar och sålt på den svenska marknaden. Från början verkade företaget som ett rent agenturföretag, men insåg tidigt membranpumpens stora potential och började vidareutvecklat tekniken.

– Ur konceptet ”Simple is Art”, har vi idag utvecklat en bred produktserie med ett trettiotal olika modeller och hundratal utföranden att välja på för att passa kundernas olika behov, berättar Håkan Ekstrand, VD på Tapflo.

En användarvänlig membranpump

Tapflo - pumpTapflos membranpump ligger på lagret i väntan på leverans.

Den tryckluftsdrivna pumpen hanterar alla typer av tjockflytande, slitande eller kemiskt aggressiva vätskor som kräver mer avancerade pumpprinciper. Den tätningslösa pumpen ger inget läckage ut i omgivande miljö, och används därför mycket inom kemi-, process-, läkemedel-, och livsmedelsindustrin.

– Fördelen med pumpen i allmänhet och vårt koncept i synnerhet är tryckluftsdriften. De som ska installera, underhålla och sköta pumpen behöver således ingen skyddsutrustning eller elektrisk kompetens, utan det räcker att sätta in en luftslang i pumpen så går den, säger Håkan.

Med cirka hälften antalet komponenter än andra varumärken på marknaden, har Tapflo lyckats ta fram en användarvänlig pump. Membranpumpen pressar och driver två membran fram och tillbaka, vilket skapar ett under- och övertryck där den likt ett hjärta suger in och trycker ut vätska. Eftersom pumpen saknar roterande delar är pumpen särskilt lämplig för känsliga, slitande och trögflytande medier.

Minskad energiförbrukning

Tapflos förenklade membranpumpsmodell bygger på att alla tätningsytor i pumpen är vertikala samt att den består av extremt få komponenter. Håkan berättar även att företagets moderna pump kan köras torrt eller mot stängd ventil, vilket innebär att inga övervakningssystem behövs.

– Genom att utveckla en pump som är energisnål, vill vi påstå att vi är i framkant inom branschen. Med minskad energiförbrukning och ökad konstruktionsenkelhet, kan vår tryckluftsdrivna membranpump sänka kundernas drift- och underhållskostnader, säger Håkan.

Internationell tillgänglighet

Med tillverkning i Polen i företagets egna produktionsenhet, skickas pumparna sedan till huvudkontoret i Kungälv eller ut på olika marknader i världen. Idag exporterar Tapflo till dryga 50 länder med dotterbolag i 28 av dessa.

– Vi är väldigt stolta över att ha lyckats så väl på den internationella marknaden. Med nya produkter och en ökad satsning inom länder som USA, Latinamerika och Mellanöstern ser vi mycket positivt på Tapflos exportpotential inför framtiden, säger Håkan.

Som resultat av Tapflos stora expansion söker de nu hungriga säljare som är redo att resa ut i världen. Om du som säljare med grundläggande teknisk utbildning söker ett utmanande jobb, gå in på www.tapflo.se för att läsa mer om företaget och visa ett intresse.