Tareq tar fram favoriter i samarbete med Coop

Tareq tar fram favoriter i samarbete med Coop

Sedan en tid har kunderna hos Coop kunnat köpa Maten é klar, Tareq Taylors färdigrätter.
Nu har Tareq tagit fram ytterligare två rätter tillsammans med COOP; Maklobi och Schnitzel. Rätterna är lagade av kockar från grunden med mycket hög råvarukvalitet och helt utan onaturliga tillsatser och konserveringsmedel.

• När jag var liten grabb fanns bara ett önskemål när pappa undrade vad min bror och jag ville ha. Maklobi utbrast vi högt med gemensam mun, berättar Tareq som för en miljonpublik lagade rätten i sitt populära tv-program Tareqs Taylors Matresa.
  • Jag är verkligen glad och stolt att få kunna presentera en rätt som denna, säger Tareq och hyllar husmanskosten från såväl Sverige som Mellan Östern.

Maklobi betyder upp-och-ned på arabiska eftersom rätten serveras just så. Från allra första början, för sådär ett tusen år sedan var aubergine huvudingrediensen, men i Tareqs version gäller kyckling och vitkål.

Den andra rätten, Schnitzel, var faktiskt en utmaning att laga som färdigrätt.

• Ja man vill ju gärna ha den där krispiga ytan, något som kan vara svårt att bibehålla i förpackad form. Men vi löste detta genom att använda cornflakes, berättar Tareq.

För Coop betyder samarbetet med Maten e Klar att man fortsätter på den inslagna vägen kring hållbarhet och kvalitet.

• Det här är ett spännande samarbete som vi på Coop har uppskattat. För oss är det kul att kunna erbjuda produkter som både smakar gott och där det finns en historia och koppling som förhöjer matupplevelsen. Hållbarhet och kvalitet är viktigt för oss och med de här nya rätterna erbjuder vi våra kunder och medlemmar två goda rätter som möter det, säger Beatrice Pössl, Sortimentsgruppchef proteiner & färdigmat & bröd.

Maten é klar säljs i helt återvinningsbara förpackningar som består av 80 % konsumentåtervunnen PET från insamlade och återvunna flaskor och tråg.

Tareq Taylor har under årens lopp blivit en av de absolut mest uppskattade svenska kockarna och han arbetar ständigt och entusiastiskt för att så många som möjligt ska kunna äta vällagad god och ren mat.

Maten è klar är för övrigt även nominerad till Årets Matinspiratör vid Dagligvarugalan i Stockholms stadshus i november.

Maklobi och Schnitzel börjar säljas exklusivt under hösten på Coop från vecka 36 och hittas på Stora Coop, Coop.se och större Coop-butiker.

För ytterligare information:

VD Martin Skoglösa  - 0738 20 20 51 - martin.skoglosa@mateneklar.se

Coops Presstjänst - 010-743 13 13 - media@coop.se

Ämnen

Tareq Taylor is one of Swedens most eminent chefs. Today he is running the restaurant Kockeriet in Malmö, Paul Taylor in Stockholm together with his chef-colleague Paul Svensson. Tareq has engaged in a topic close to his heart, to create better food for people through Maten é klar. Within his portfolio, he develops his own brand By Tareq Taylor, where Kitchenware by Tareq Taylor is one of the ventures. With his knowledge, humor and charisma  he has reached peoples hearts and sparked new life into the art of cooking.

Mikael Drené

Presskontakt 0721696764

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar. Han har setts i uppskattade tv-program som Tareq Taylor´s Nordic Cookery och vann år 2021 två kristallen, bland annat för ”Årets TV personlighet". Tareq vann Kockarnas Kamp 2017 och fick samma år utmärkelsen Bästa Malmöambassadör. Tareq Taylor har skrivit många kokböcker och håller uppskattade föreläsningar. Han driver restaurangen Kockeriet i Malmö, ONEPan AB och Maten é klar i Lund.

Tareq Taylor
Celsiusgatan 15