Länsförsäkringar Bank får pris för digital transformation baserad på TCS BaNCS

Länsförsäkringar Bank får pris för digital transformation baserad på TCS BaNCS

Stockholm, 20 april, 2020 - Tata Consultancy Services (TCS) meddelar att företagets kund och en av Sveriges största banker, Länsförsäkringar Bank, vunnit 2020 Celent Model Bank Award för Core Technology Replatforming tack vare dess framgångsrika digitala transformation baserat på TCS BaNCS Global Banking Plattform.

Länsförsäkringar Bank hade som mål att omvandla sin gamla tekniska plattform och införa en modern bank- och betalningsplattform som skulle bana väg för nya digitala banktjänster såväl som för snabbare produktlanseringar. De valde TCS som sin tillväxt- och transformationspartner och genomförde under april 2019 en lyckad driftsättning av TCS BaNCS Global Banking Platform. Detta innebar en komplex process med migrering av data samt integration med andra tillämpningar i bankens IT-landskap.

Den nya lösningen förvandlade Länsförsäkringar Banks IT-landskap och omfattar merparten av den svenska bankens produkt- och betalningsinfrastruktur, inklusive integration med Bankgirot (Autogiro, DataClearing, Giro), realtidsbetalningar (SWISH), Privatgirot, PlusGiro och Riksbanken. TCS var även med vid bankens realisering av en API-gateway för Open Banking och tjänster drivna av PSD2, som möjliggör för Länsförsäkringar Bank att vara en del i det större ekosystemet.

Den moderna bankplattformen har hjälpt banken att förbättra datakvalitet, förbättra säkerhet och hantera månadstoppar i samtidiga transaktioner. Den nya plattformen har också effektiviserat lånehanteringen, möjliggjort jämnare betalningsavstämningar och ger stöd för kostnadseffektiv regelefterlevnad. TCS BaNCS skapar flexibilitet för tjänster och prissättning av produkter och hjälper samtidigt Länsförsäkringar Bank att snabbare lansera nya och innovativa produkter.

Venkateshwaran Srinivasan, chef, TCS Financial Solutions: ”Vi gratulerar Länsförsäkringar Bank för detta erkännande från Celent och är glada över partnerskapet som har bidragit till det. Det har varit en mycket framgångsrik transformation till TCS BaNCS, som nu är grund för merparten av bankens produkter. Vi är också glada över att banken har ett starkt stöd i TCS BaNCS när det gäller Open banking och förmågan att utnyttja de möjligheter ekosystemen erbjuder med målet att leverera differentierade kunderbjudanden, en idé som är kärnan i TCS 'Business 4.0-vision."

Craig Focardi, Senior Analyst, Celent: "Model Bank Awards uppmärksammar finansiella institutioner som använder teknik för att förändra bankväsendets ansikte utåt. Dessa banker är en inspiration för andra som letar efter starka exempel på implementeringar av bästa praxis som har en meningsfull inverkan på affärsresultat och branschen totalt. Bidraget från Länsförsäkringar Bank visar tydligt detta. De moderniserade sin grundläggande banksystem- och betalningsplattform för att fortsätta förbättra sin innovativa digitala bankverksamhet, förbereda för och dra nytta av moderniseringen av digitala betalningar inom EU och Norden samt skapa möjligheter att snabbt introducera nya produkter och tjänster. ”

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS är en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group och har över 450 000 av världens bäst utbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 20,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2019 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden

TCS etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 14 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste 10 åren har TCS i Norden varje år rankats av sina kunder som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster och TCS har dessutom fått utmärkelsen Top Employer Europe de senaste sju åren.

För mer information, se www.tcs.com

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Building on belief

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 14 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm