TCS har de nöjdaste kunderna

TCS har de nöjdaste kunderna

För åttonde året i rad får Tata Consultancy Services (TCS) högsta betyg inom kundnöjdhet på den svenska marknaden.

Den årliga undersökningen är framtagen av Whitelane Research och PA Consulting, där 32 IT-leverantörer utvärderas i prestation, kundnöjdhet och leveranskvalitet.

Med en kundnöjdhet på 85 %, vilket är 13 % högre än branschgenomsnittet, intog TCS återigen förstaplatsen i Sverige. TCS rankas högre än branschgenomsnittet i samtliga mätkategorier och utnämndes som den bästa leverantören i fem av åtta kategorier, bland annat leverans av tjänster, kundhantering, proaktivitet och prisnivå.

- Vi är återigen utsedda till branschledare inom kundnöjdhet bland många andra starka konkurrenter. På TCS driver vi kontinuerligt digital transformation tillsammans med våra kunder och den här utmärkelsen är ett bevis på att vårt engagemang för våra kunder är nyckeln till framgång, säger Avinash Limaye, Sverigechef på TCS.

I år har undersökningen fokuserat på övergången mot digital transformation. Samtidigt som kostnader är en viktig del i organisationers köp av IT-tjänster så har det funnits ett tydligare intresse för nya tjänster och lösningar som stödjer kärnverksamheten i organisationens digitaliseringsstrategi. Digital transformation är centralt i relationen mellan TCS och flygbolaget SAS:

- I den digitala världen som konstant förändras behöver flygbolag omvärdera sitt kundarbete för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Med hjälp av digitala teknikpartners kan de anpassa sig till förändringarna och förbättra kundupplevelsen. I samarbete med TCS har vi utvecklat en teknisk struktur som hjälper oss att möta kundernas behov på bästa sätt. Genom att introducera nya digitala tjänster på flygplatserna och i luften har vi inte bara förbättrat kundens upplevelse utan även förbättrat vår finansiella ställning, säger Mattias Forsberg, CIO på SAS.

Om studien:

TCS rankas som nummer ett i Sverige även i de tre servicekategorierna som mäts:

• Applikationsutveckling, -underhåll och -testning, 82 %, 9 % över branschgenomsnittet
  • Datacenter- och administrerade infrastrukturtjänster, 82 %, 13 % över branschgenomsnittet
  • Slutanvändartjänster, 82 %, 14 % över branschgenomsnittet

Studien är utförd i de fyra nordiska länderna och baserad på svar från över 350 företagsledare (CIOs, CEOs, CFOs och beslutsfattare inom IT). Man har undersökt över 1000 IT-kontrakt med ett årligt värde på totalt 5,5 miljarder euro. Studien utfördes genom intervjuer med seniora beslutsfattare inom IT-strategi och IT-outsourcing. För mer information, besök www.whitelane.com

För mer information, kontakta:
Mattias af Geijerstam,
Director of Communications, TCS, Nordic Region
Mattias.afgeijerstam@tcs.com
+46(0)72 39 89 188

Om TCS Norden

TCS har sedan etableringen i Norden 1991 kontinuerligt investerat i de lokala marknaderna och har i dag cirka 9 000 medarbetare i Sverige, Finland, Danmark, Norge, och via TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™). TCS Norden har sedan 2010 tredubblat sin verksamhet i regionen, med en betydande ökning av lokala rekryteringar. TCS har också sju år i rad, rankats som den leverantör som levererar bäst kundnöjdhet i Norden, enligt flera undersökningar (KPMG och Whitelane Research/PA Consulting). Många betydande nordiska företag har dragit fördelar av TCS unika tjänsteportfölj, inklusive, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS och DNB. 2016 tilldelades TCS, för fjärde året i rad, certifikatet Top Employer in Europe av Top Employers Institute, där Sverige, Danmark och Norge var bland de marknader där TCS utsågs till nummer ett.

Om Tata Consultancy Services

TCS är ledande inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde till globala verksamheter och garanterar en säkerhetsnivå som ingen annan aktör kan matcha. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT, BPS-, infrastruktur, ingenjörs- och försäkringstjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd på marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 353 000 högutbildade IT-konsulter i 45 länder. Bolaget omsatte 16,5 miljarder dollar under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2016 och är listat på både BSE Limited och National Stock Exchange of India Limited. Mer information finns på www.tcs.com.

Följ TCS på Twitter.

Prenumerera på ett RSS Flöde av TCS pressmeddelanden.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm