Värdet på TCS varumärke växer mest i den globala it-tjänstebranschen

Värdet på TCS varumärke växer mest i den globala it-tjänstebranschen

Tata Consultancy Services har rankats som världens näst mest värdefulla varumärke för IT-tjänster i 2024 Global 500 IT Services Ranking av Brand Finance. Tack vare investeringar i AI och ett engagemang för hållbarhet har värdet på TCS varumärke ökat till 19,2 miljarder USD från 17,2 miljarder USD 2023, en stark tillväxt på 11,5 % på årsbasis. Tillväxten på två miljarder USD är den högsta absoluta tillväxten bland världens 25 ledande it-företag.

"TCS har visat enastående tillväxt och ökat värdet på sitt varumärke mer än någon annan i sin bransch. Denna prestation återspeglar deras engagemang för innovation och branschledarskap. Förbättringen av deras Brand Strength Index från 82 till 84 samtidigt som de behåller deras AAA-betyg visar på TCS starka varumärkesarbete. Som ett av världens mest värdefulla varumärken inom IT-tjänster är TCS en tydlig varumärkesledare i branschen, vilket visar kraften i konsekventa varumärkesinvesteringar och -styrka", säger David Haigh, vd och ordförande, Brand Finance.

TCS har gjort betydande investeringar under de senaste årtiondena för att utöka sitt varumärkes globala avtryck. Dessa inkluderar att stärka sin närvaro på stora bransch- och affärsforum, i digitala kanaler och sociala medier, stärka sin ledarskapsstatus i analytikerrapporter, sin röst som kunskapsledare och en rad andra initiativ.

Som exempel på sådana initiativ har TCS byggt upp världens största sponsringsportfölj med tolv maratonlopp och löparplattformar, vilket inkluderar välkända evenemang som bland andra TCS New York City Marathon, TCS Amsterdam Marathon och Lidingöloppet. Nyligen har företaget stärkt denna portfölj ytterligare genom att lägga till TCS London Marathon och TCS Toronto Waterfront Marathon. Varje år deltar över 600 000 löpare i TCS-sponsrade lopp i större städer världen över, med miljarder åskådare på plats, via tv-sändningar och genom mobilappar som utvecklats av TCS.

“Under de senaste årtiondena har vi gjort en samlad ansträngning för att göra TCS varumärke mer globalt genom en rad strategiska marknadsföringsåtgärder, vilket också återspeglas i undersökningens resultat. Jag vill tacka alla mina kollegor som bygger och stärker vårt varumärke genom sitt dagliga arbete. Genom att anamma Tata Groups större vision använder vi den fulla kraften i våra varumärkesplattformar för att inte bara forma en mer hållbar framtid utan också positionera vårt varumärke strategiskt som en ledare inom artificiell intelligens och annan ny teknik”, säger Abhinav Kumar, Chief Marketing Officer på Tata Consultancy Services.

Nedan är listan över de tio bästa varumärkena inom it-tjänster i 2024 Global 500 IT Services Ranking från Brand Finance:

Illustrationsbild: Adi Goldstein på Unsplash

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 55 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 603 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 27,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2023 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden

TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 14 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elva år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm